Hopp til innhold

Tunge vinterdekk og brått værskifte skaper kø hos Tor Sverre Isaksen

Når vinterføret kommer over natten og alle ønsker å skifte til vinterdekk, skaper det kø hos verkstedene. De oppfordrer folk å være tidlig ute.

Tor Sverre Isaksen står foran verkstedhallen

Daglig leder for Vianor Alta, Tor Sverre Isaksen, anbefaler folk å være tidlig ute med å skaffe seg time til dekkskifte.

Foto: Ulrik Haug / NRK

På Vianor i Alta begynner forberedelsene til dekkskifte tidlig.

Allerede i mai.

Da alt av alle vinterdekkene hadde kommet på lager, begynte de å gjøre klart til den hektiske oktobermåneden.

På dekkhotellet i Alta merker de godt at vinteren nå har kommet til Nord-Norge.

De skifter dekk på 80 biler hver dag og jobber til klokken 23 om kvelden for å bli ferdig.

Daglig leder i Vianor Alta, Tor Sverre Isaksen, sier de har sett en økning blant folk som ønsker å få dekkene skiftet på verksteder.

Lufttrykk blir kontrollert på verkstedet til Vianor

På Vianor i Alta skifter de dekk på 80 biler om dagen og jobber frem til klokken 11 om kvelden for å holde tritt med trykket.

Foto: Ulrik Haug / NRK

– Jeg tror mye av årsaken er at bilene i dag har større og tyngre hjul. Folk ønsker at det skal gjøres på et verksted, sier han.

Han anbefaler folk å være tidlig ute for å unngå kø.

Snøen kom brått

Natt til fredag kom snøen.

Et kart over Nord-Norge som viser fare for snø onsdag kveld

Farevarsel for snø i Nord-Norge

Foto: Meteorologisk institutt

Veiene har vært glatte og flere biler har havnet i grøfta. Det er en høyere risiko med sommerdekk på vinterføre enn vinterdekk på sommerføre, ifølge ekspertene.

Det blir nå derfor hast for å få lagt om til vinterdekk og dekkhotellene kjenner på trykket.

Bilforhandleren Harila i Alta har også merket det.

Kent Romsdal er bilpleier på Harila. Han sier de har merket en økning i antall mennesker som ønsker å bruke dekkhotellet deres.

Kent Romsdal Smiler inne på dekklageret

Bilpleier, Kent Romsdal, tror vekten på nye bildekk er en av årsakene til at flere velger verksted og dekkhotell i stedet for å skifte selv.

Foto: Ulrik Haug / NRK

Tunge dekk

– Bilene og dekkene blir større og tyngre og da er det generelt vanskeligere å bytte dekk hjemme på parkeringsplassen, sier han.

Han forklarer at særlig de større bilene de selger har vinterdekk som kan veie opp mot 40kg, avhengig av størrelse og type felger.

En mann flytter stablede dekk med en tralle

Tunge dekk krever eget utstyr for å håndtere.

Foto: Ulrik Haug / NRK

– Da er det ganske lett å bare levere bilen fra seg og få det fikset ferdig. Man slipper å tenke på det, sier han.