– Det er bra at dei kontrollerer, slik at ein får vekk det negative rundt bransjen. Det er skremmande at det er så mykje brot, seier lastebilsjåfør Rune Stabel.
Han er ein av dei som tilfeldig blir plukka ut på kontroll ved Håbakken kontrollstasjon i Lærdal. Nær 4000 utanlandske og 6000 norske vogntog vart kontrollerte i heile landet i 2015. 7 prosent av dei utanlandske førarane vart melde til politiet, mot heile 12 prosent av dei norske.
– Dette er ein tendens vi har sett lenge, og vi har ikkje noko godt svar på kvifor, fortel kontrollør Tormod Gausdal ved kontrollstasjonen i Lærdal.
Ulike forklaringar på lovbrot
Til kontrollørane forklarer dei norske sjåførane seg med tronge opplegg, uventa ting som har oppstått eller at dei snart er heime. Dei utanlandske opplyser ofte at dei er tvungne til lovbrot av arbeidsgjevar.
– Det er graverande når dei blir melde. Då køyrer dei meir enn fem timar samanhengande eller har mindre enn 7,5 timar samanhengane pause i løpet av eit døgn, understrekar Gausdal.
Han nemner også tøff konkurranse frå utanlandske transportørar med lågare kostnadar som ei årsak.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
I ein lastebil i Stryn sit fylkesleiar i Norsk lastebileigarforbund Sogn og Fjordane, Rolf Olav Tenden. Han har vore i bransjen i 40 år, og likar dårleg tala som blir presenterte.
– Eg er overraska. Vi har fått beskjed om at det er alvorlege brot, og det må vi ta tak i, også som næring. Vi må jobbe med eigne tilsette og så slutt på det, for det kan ikkje fortsette slik, seier Tenden.
Trur fleire kvileplassar vil hjelpe
EU-reglane er innført for at det skal vere tryggare å ferdast på vegane for både vogntogsjåførane og andre. I tillegg sørgjer ein for at det blir lik konkurranse mellom transportørane. At lova er eit EU-regleverk er problematisk, meiner Tenden.
– Reglane er laga for eit europeisk vegnettverk der det er kort veg mellom kvar lovlege parkering med dusj og mattilbod. Her i Noreg er det kanskje 30 mil mellom kvar skikkelege stoppeplass, seier Tenden.
På kontrollstasjonen i Lærdal blir det utøvd skjønn når sjåførane blir stogga. Har det skjedd ein gong at ein bryt kviletida, så stiller det seg annleis enn om Gausdal og kollegaene ser ei rutine, der ein kvar dag køyrer ein halvtime meir enn lovleg.
– Dei fleste gjer ein god jobb. Firma må skjerpe seg og følgje med på det som skjer. Dei har ansvar for at kvile- og køyretida vart halde, seier Gausdal.