-Selv om det ikke er så mange, er det jo problematisk for dem det angår. Å bygge et så stort samferdselsprosjekt, 10 kilometer gjennom tettbebygde strøk, uten stor konflikter, er oppsiktsvekkende, sier prosjektleder Lars Christian Stendal.
At Bybanen skal gå mellom Bergen sentrum til Nesttun og etter hvert bygges videre til er velkjent. Det vi ikke har visst er detaljene for hvor banen skal gå.
I dag blei høringsforslaget for reguleringsplanen til det første byggetrinnet mellom sentrum og Nesttun lagt fram.
Banen gå fra Telegrafbygningen i sentrum gjennom Kaigaten til Bygarasjen. Pastasentralen må rives for der går banen rett gjennom, videre blir det ny bro over Strømmen, så videre over trafikkmaskinen Danmarksplass - Bjørnsonsgate - Inndalsveien - Wergeland - tunnel under Fageråsen opp til Sletten senter.
Banen skal sno seg videre til Fantoft, Paradis, Hop og Nesttun. Banene blir 10 kilometer og vil koste om lag 1.2 milliarder kroner. Etter planen skal den stå ferdig i 2007.
Men før den tid skal bystyret i september vedta forslaget. Og det blir ikke bråk av dette, tror byråd Nils Arild Johnsen.
-Nei det blir ikke politisk rabalder. Det er stor politisk enighet om dette, men det blir nok mindre politiske diskusjoner rundt traseévalget og eventuelle små endringer, si er Johnsen.
Blir det bybane i Bergen?
-Det blir det
Er du helt sikkert?
-Ja
100 prosent sikker?
-Ja
Bybanens trasé, fra Telegrafbygningen i sentrum til Nestun Terminal. Banen blir 10 km, og skal etter planen stå ferdig i 2007.