– Vi har ulike spor for de små og store bilene.
Julianne Fossberg (22) dirigerer trafikken inn på fergesambandet Mannheller-Fodnes på riksvei 5 mellom Sogndal og Lærdal.
Hele tiden prøver hun å skille de ulike kjøretøyene fra hverandre.
Men det er ikke alltid så lett.
– De som kommer i siste liten, blir bare satt der som det er plass. De får bare være bak lastebilene, hvis det er det som må til.
Dødsulykker doblet
63 personer har mistet livet i trafikken så langt i år.
Det er mer enn en dobling sammenlignet med samme periode i fjor.
Nå ber Statens vegvesen fergeselskapene om å tenke nytt for å få ned dødsulykkene:
Bobiler og lastebiler som sinker trafikken, må vente med å kjøre av, mener avdelingsdirektør Anders Sæternes i Vegvesenet.
Statens vegvesen mener at fergene kan gjøre mer for å redusere farlige situasjoner og forbikjøringer på norske veier.
Foto: Sondre Dalaker / NRKMener de store lager propp
Han har har lett etter tiltak alle steder for å redusere antallet dødsulykker.
De så blant annet at fergene har stort forbedringspotensial.
– Det finnes noen episoder der de største kommer av først, og lager en liten propp. Det kan lage farlige forbikjøringer, sier Sæternes.
Statens vegvesen har ikke statistikk på at det har vært ulykker knyttet til dette i år. Men de har likevel tro på at det kan hjelpe.
– Vi prøver å lage et roligere trafikkbilde, sier han.
De minste skal bare slippes først i land der det er mulig.
– Fergene skal ikke bruke lengre tid enn før. Det vil variere i hvor stor grad de klarer å gjennomføre dette, sier han
Kaptein: – En fornuftig tanke
Kaptein Jan Åge Berge kaller forslaget «en fornuftig tanke».
Samtidig understreker han at det aldri vil fungere helt optimal.
– Vi prøver på det, men klarer ikke å det til helt hundre prosent. Det har vi ikke tid til. Dette er et stort samband, det er hektisk, sier han.
Om sommeren prøver de å slippe ut småbiler først.
– Men vanligvis tenker vi at de som kommer først om bord, også skal komme først i land, sier han.
Kaptein Jan Åge Berge synes det er fornuftig tanke fra Statens vegvesen. Men det er vanskelig å gjennomføre i praksis, mener han.
Foto: Sondre Dalaker / NRK