Hopp til innhold

Krisemøte etter ulykkessommer – kan sette ned farten og flere kontroller

Så langt i juni har 14 mennesker omkommet på norske veier. Nå kan vegvesenet justere fartsgrensen flere steder, UP gjennomfører kontroller og «oppetiden» for fotobokser øker på risikostrekninger.

Trafikkontroll Utrykningspolitiet

Utrykningspolitiet på E39 ved Søyland i Rogaland. Én fikk bot for høy fart og en mistet førerkortet. Vedkommende kjørte i 146 kilometer i timen i 80-sonen på strekningen.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

Det kom frem på et krisemøte i dag. Vegvesenet kaller det et «Felles krafttak mot trafikkdøden».

– Utviklingen vi har hatt de tre siste månedene må snus. Derfor slår vi oss sammen og intensiverer arbeidet med trafikksikkerhet både på kort og lang sikt. Det er dessverre ingen enkle og kjappe løsninger. Men sammen håper vi å nå frem til trafikantene, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i en pressemelding.

Vegvesenet hadde kalt inn til krisemøtet etter en helg hvor fire mennesker omkom i trafikken. Alle søndag. I Bardu i Troms og Finnmark omkom to personer da en varebil og to personbiler støtte sammen. I Gjesdal i Rogaland døde to personer i en MC-ulykke samme døgn.

Både Samferdselsdepartementet, Trygg Trafikk, politiet, kommunesektorens organisasjon (KS) og flere fylkeskommuner var invitert.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er glad for vegdirektørens initiativ til krisemøtet.

– Utviklingen er urovekkende. Trafikkulykker rammer nådeløst, brått og uventet. Det er for tidlig å si noe om årsak til ulykkene som har skjedd. Det er også for tidlig å si noe om dette er utslag av tilfeldige variasjoner, eller starten på en mer langvarig trend. Men kampen pågår. For vi har ingen å miste i trafikken, sier Nygård.

Ulykkessommer

Ulykkeshelga kommer etter en forsommer og sommerstart veimyndigheter og trafikkorganisasjoner ikke setter pris på.

Ingrid Lea Mæland

Ingrid Lea Mæland.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Tragisk, skuffende og leit, sier Ingrid Lea Mæland, regionleder i Trygg Trafikk i Rogaland om tallene.

Hun mener alle aktører nå må jobbe sammen om å forsøke å finne årsakene, slik at utviklingen ikke går videre i gal retning. Og dette ønsket skal nå bli innfridd, er et av målene etter krisemøtet:

– Jeg er glad for at de største aktørene nå står sammen om å intensivere arbeidet. Vi står nå foran sommermåneder som erfaringsmessig ligger høyt på ulykkesstatistikken. En periode med mye trafikk og høyere fart. Dette gir større risiko for ulykker, sier Hovland.

I mai omkom 21 mennesker på norske veier. Foreløpige tall viser at 14 personer har mistet livet i trafikken så langt i juni, ifølge Statens vegvesen (ekstern lenke). Dette tallet samsvarer med tallet Trygg Trafikk har kommet til i sin månedstelling.

Seks av dødsulykkene så langt i juni er MC-ulykker. Trygg Trafikk kalte det en fryktelig start på året da de ropte varsko sist uke. Og det var før de to i Rogaland omkom i helgen.

Les også Atle skulle berre «halde sin plass i køen». Då han gav gass, trefte MC-en autovernet

Atle Christensen

– Dyster utvikling

– Den ulykkesutviklingen vi ser nå, er dyster og stygg, og den jobber vi hver dag for at skal bli bedre, sier Morten Oseland i Utrykningspolitiet (UP).

Morten Oseland

Morten Oseland.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

Mandag målte han og kollegene bilistenes fart på E39 ved Søyland i Rogaland.

Oseland har merket seg ulykkesstatistikken. Han mener forklaringen er sammensatt, men presiserer at UP og andre aktører gjør alt de kan for at statistikken skal se annerledes ut.

– Hver dag jobber vi for å få ned farten, få bort all ruskjøring og få bilister til å vie sin fulle og hele oppmerksomhet til trafikken, sier han.

Distriktsleder i Utrykningspolitiet Nord-Norge, Geir Harald Marthinsen.

Geir Marthinsen.

Foto: Pressefoto

Også leder for Utrykningspolitiet i Nord-Norge, Geir Marthinsen, fortviler over de mange trafikkulykkene i år. Han sier det er veldig mye trafikk på veiene i sommer, og spesielt mye turisttrafikk.

Vi ser at i mange av kontrollene vi har så er langt over halvparten turister som blir stoppet i fartsovertredelser. Med økende trafikkmengde, øker sjansen for flere uhell. Med vår tilstedeværelse prøver vi å dempe farten og få folk til å skjønne at det tar litt lengre tid å forflytte seg om sommeren, sier han.