Helikopteret som var involvert i ulykken i Røldal er av typen Robinson R44, og har plass til fire personer.
– Det er et forholdsvis lite helikopter, og en av de mest brukte typene, sier havariinspektør Tor Nørstegård i Statens havarikommisjon, som skal granske ulykken i Røldal.
Helikopteret var på vei fra Røldal i Hordaland til Karmøy i Rogaland da det styrtet søndag.
En mann og en kvinne ble funnet omkommet i en bratt fjellskrent ved Røldalsfjellet. Mandag ettermiddag ble helikoptervraket hentet ned fra fjellet.
17 ulykker
Havarikommisjonen har gransket 17 ulykker med Robinson R44 siden 1997.
Den siste dødsulykken var ved Mosjøen i 2012, da to personer omkom etter at piloten ifølge Havarikommisjonens rapport mistet kontroll over helikopteret i mørket.
I 2010 omkom fire personer da et helikopter stoppet opp i luften og styrtet i sjøen ved Horten. I tillegg var det personskader i ytterligere to ulykker – én ulykke ved Gjøvik i år 2000, og i 2007 ved Rudskogen.
Med ulykken i Røldal har totalt åtte personer omkommet i ulykker som involverer R44-helikoptre i Norge.
Ikke spesielt ulykkesutsatt
Luftfartstilsynets oversikt (se over) inneholder ikke ulykken i Gjøvik 23. januar 2000. Deres tall viser at ni av ulykkene har skjedd i kommersiell luftfart.
De syv øvrige skjedde under privatflyging, den siste altså søndag.
– Én av dem medførte tap av menneskeliv. Det var gårsdagens ulykke, der to personer omkom, sier avdelingsdirektør Inger-Hilde Tobiassen i Luftfartstilsynet.
Luftfartstilsynet opplyser at det per i dag er 36 norskregistrerte Robinson R44-helikoptre i Norge. Ifølge Havarikommisjonen er ikke R44 mer ulykkesutsatt enn andre helikoptre.
– At det har vært 17 ulykker, reflekterer bare at det er nokså mange av dem, sier Nørstegård.