Årsaken er at selskapet vil kvitte seg med enhver kobling til doping, sier daglig leder Bjørn Kenneth Hansen.
- Vi er et trendy selskap innen sport, ernæring og helse. Vi er dermed helt klare på at vi ønsker å sende et kraftig signal til markedet, sier Hansen.
Forfalsket logo på Internett
Markedssjef Egil Berli-Johnsen i Proteinfabrikken AS understreker overfor NRK Brennpunkt at selskapet også tar sterk avstand fra en forfalsket utgave av selskapets logo på Internett.
De som har benyttet seg av logoen selger, via sine nettsteder, såkalte "underground"- steroider til norske mosjonister og sportsfolk. Dette er produkter som ikke er produsert på lovlig vis. Slike produkter er det straffbart å importere.
Steroider brukes i medisiner og blir solgt på resept fra lege.
- Å "smykke" seg med logoene og linkene til en seriøs næringsmiddelbedrift for å fremstå som seriøse, er en ufin taktikk som rammer oss som bedrift, sier Egil Berli-Johnsen fra Eide på Nordmøre.
Vil ikke assosieres med doping
Han håper ikke slik misbruk fører til at kosttilskuddselskapet lettere assosieres med doping.
Berli-Johnsen sier Proteinfabrikken er fullt klar over at bruken av steroider ikke rammes av norsk straffelov, men tror salget av steroider likevel ikke har noe stort nedslagsfelt.
Daglig leder Bjørn Kenneth Hansen sier han ikke tror at sponsorkuttet vil føre til negativ respons i markedet.