I går kunne NRK fortelle om Hilde Bøkestad fra Larvik som ble sittende fast på Drammen stasjon i ti timer.
Den 13 timer lange reisen endte med en taxitur fra Drammen til Larvik. Da flyr tusenlappene fort.
– Jeg delte med tre andre, og turen kom på litt over 3000 kroner til sammen, sier Hilde Bøkestad til NRK dagen etter.
Taxiregninga til Hilde Bøkestad og tre andre medpassasjerer ble høy etter at toget deres var innstilt.
Foto: Hilde Bøkestad / privatMens hun stod på Drammen stasjon ble tog satt opp igjen, så meldt forsinket, før det ble innstilt.
Det skjedde flere ganger, og var årsaken til at hun ikke prøvde å ta taxi før.
– Det var veldig demotiverende. Da får vi reisende forhåpninger om at det ordner seg.
Men får hun dekket utgiften?
Endelig kom Hilde Bøkestad seg hjem etter ti timer på togstasjonen.
Foto: PrivatEndelig kom Hilde Bøkestad seg hjem etter ti timer på togstasjonen.
Foto: PrivatAnbefalte å ikke reise med tog
– Ja, sier Vy til NRK.
Men dette er ikke vanlig prosedyre, ifølge kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby.
– I går gjorde vi et unntak fra regelen, slik at man dekker taxiregninger som følge av været og situasjonen.
Kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i Vy.
Foto: VyI vanlige tilfeller dekker nemlig ikke selskapet taxi som følge av stans i togtrafikken. Heller ikke ved ekstremvær.
Men gårsdagens situasjon var ekstraordinær, mener Lundeby. Og kjøreforholdene gjorde det vanskelig å sette opp alternativ transport.
Vy anbefalte riktignok reisende om å ikke ta tog i går.
– Men ikke alle kan la være å reise. Noen har arbeid som gjør at man fysisk må være på arbeidsplassen, og det er har vi dyp forståelse for. Derfor må vi gjøre det på denne måten, og er rause.
Flere passasjerer måtte til slutt ta beina fatt etter forsinkelser på Oslo S onsdag ettermiddag og kveld.
Foto: Zhilwan Manbari / NRKFlere passasjerer måtte til slutt ta beina fatt etter forsinkelser på Oslo S onsdag ettermiddag og kveld.
Foto: Zhilwan Manbari / NRKHilde Bøkestad har allerede søkt refusjon for sin andel av taxituren.
– Også var jeg litt sint, så da søkte jeg også refusjon av utgifter til mat. Og burde man ikke fått litt ekstra, når hele dagen blir helt ubrukelig?
Mange krever refusjon fra Ruter
Også T-banen og bussene sleit med å være punktlige i snøværet.
Kollektivtransportselskapet Ruter har torsdag formiddag fått omtrent 3000 krav om reiserefusjon.
De velger også unntaksvis å refundere gårsdagens taxiregninger fra hovedstaden.
Har du dokumenterte utlegg på inntil 750 kroner og blir over 20 minutter forsinket fordi Ruter ikke er i rute, får du pengene tilbake.
Flere busser var innstilt på grunn av snøværet onsdag.
Foto: Hallgeir Braastad / NRKFlere busser var innstilt på grunn av snøværet onsdag.
Foto: Hallgeir Braastad / NRKHer får ingen refusjon
Også i Vestfold var all busstrafikk innstilt på et tidspunkt. Likevel kan reisende se langt etter noen erstatning.
Vestfold kollektivtrafikk, VKT, har reisegaranti, men den gjelder ikke når det er ekstraordinære værforhold som har skylden.
– Den ordningen er ment for at man skal kunne få refundert utgifter for alternativ transport, dersom bussen ikke kommer. Men i går var ingen alternativ transport å oppdrive heller, sier Trond Myhre.
Trond Myhre i VKT.
Foto: Hege Therese Holtung / NRKHan er seksjonsleder for mobilitet i Vestfold fylkeskommune og sier VKT har fått veldig få henvendelser fra kunder etter gårsdagen.
– Jeg tror de aller fleste forstod at det var en ekstraordinær situasjon i går.