Hopp til innhold

SV-topp tror på NTP-penger til Vestfoldbanen

SV har Vestfoldbanen som én av sine øverste saker på blokka når de går i forhandlinger med regjeringspartiene om Nasjonal Transportplan.

PÅ SPORET: Stortingsrepresentant Grete Wold (SV) vi kjempe for dobbeltspor på Vestfoldbanen. Nå skal det forhandles med regjeringspartiene.

PÅ SPORET: Stortingsrepresentant Grete Wold (SV) vi kjempe for dobbeltspor på Vestfoldbanen. Nå skal det forhandles med regjeringspartiene.

Foto: Nils Skumsvoll / NRK

I mars la regjeringen frem sitt forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025–2036.

Da ble det samtidig klart at det lenge planlagte dobbeltspor-prosjektet fra Tønsberg og sørover mot Larvik ikke blir prioritert.

Les også Vestfoldbanen ofres i ny transportplan: – Et svik

Larvik togstasjon

Stortingsrepresentant Grete Wold (SV) fra Vestfold har ikke gitt opp håpet og har klokkertro på at de vil få gjennomslag i forhandlingene som står for døren.

– Jeg er veldig fornøyd med at jeg har fått med meg stortingsgruppa vår på å prioritere dobbeltspor på Vestfoldbanen i forhandlingene.

Vedtatt i stortingsgruppa

Wold erkjenner at det er mange ulike ønsker for hva SV skal prioritere i forhandlingsrommet, men føler seg trygg på at Vestfoldbanen er blant sakene partiet vil kjempe for.

PÅ SPORET: Stortingsrepresentant Grete Wold (SV) vi kjempe for dobbeltspor på Vestfoldbanen. Nå skal det forhandles med regjeringspartiene.

Stortingsrepresentant Grete Wold (SV) fra Vestfold.

Foto: Nils Skumsvoll / NRK

– Vår stortingsgruppe har vedtatt hvilke saker vi skal bringe inn i forhandlingsrommet, og da er Vestfoldbanen én av våre prioriterte saker.

– Hvor mange prioriterte saker har dere?

– Ikke så mange. Jeg kan ikke gå inn på hvor mange eller hvilke, men Vestfoldbanen er prioritert høyt, sier Wold.

Arbeidsmarked og pendlermarked

Hun mener SV har gode argumenter for å overbevise regjeringspartiene om hvorfor det må bevilges mer penger til Vestfoldbanen.

– De viktigste argumentene er at vi er nødt til å fortsette Vestfoldbanen og dobbeltsporet ned mot Sørlandet. Dette er et stort arbeidsmarked og det er uante muligheter i forhold til å få gods over på bane.

– Hvordan skal dere overbevise politikere fra andre steder i landet om at Vestfoldbanen er så viktig?

– Vi må bruke de gode argumentene for hvorfor vi trenger dette dobbeltsporet og hvordan vi kan knytte sammen et veldig viktig arbeidsmarked og pendlermarked.

Les også Stappfulle tog – pendlarar meiner at Vy må skjerpe seg

Halvt togsett

– Avlaster Oslo

Wold peker på at Vestfold er en region som vil avlaste Oslo både når det gjelder boligmarked og samferdsel.

– Dette er et prosjekt som vil gagne mange og som handler om å få et arbeidsmarked og en pendlertilværelse til å henge sammen.

SV-politikeren mener også at Vestfoldbanen i større grad må sees i sammenheng med Sørlandsbanen.

– Skal vi få Vestfoldbanen og etter hvert også Sørlandsbanen til å bli et sammenhengende Tog-Norge, så må jo prosjektet på Vestfoldbanen være det neste som blir prioritert.

Kritikk fra Larvik-ordføreren

I sitt forslag til ny NTP vil regjeringen bruke drøye 1,3 milliarder kroner på samferdsel de neste tolv årene.

– Vi har måttet skyve på noen av de større prosjektene for å sørge for at vi får aktivitet i hele landet, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til NTB da forslaget ble presentert.

I en pressemelding kvitterte Larvik-ordfører Birgitte Gulla Løken med å betegne avgjørelsen som et svik mot hele regionen.

Kommuneopprør-konferanse

Ordfører Birgitte Gulla Løken (H) i Larvik.

Foto: Lars Tore Endresen / Lars Tore Endresen

– Vi er til de grader satt på sidelinjen. Det er både skuffende og uforståelig, med tanke på at Vestfoldbanen er et av de viktigste områdene for jernbanen på utsiden av det sentrale Oslo-området, uttalte ordføreren.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark

Seriekobla campingvogner

Seriekoblede campingvogner på ferga mellom Horten og Moss: – Er som et vogntog