– Står du ikke på en av ventelistene kan du se langt etter familie-elbilen på en stund. Bilimportørene greier rett og slett ikke å levere nok biler. Flere av de nye modellene som kommer denne høsten går det ikke an å bestille i dag. Når de åpnes for salg igjen er uvisst. Dette vil vare i to til tre år, om ikke noe endrer seg.
Det sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Hun mener at situasjonen minner om 50-tallets rasjonering av biler, og at problemet er bilimportørene.
– Norske bilimportører framstår handlingslammede som ikke greier å sørge for nok biler til å dekke elbiletterspørselen i Norge. Enten har de undervurdert veksten i markedet, eller så har de ikke vært tøffe nok i forhandlingene med de europeiske produsentene. Begge deler er like uakseptable, sier Ryste.
– Markedet leverer ikke godt nok
Hun mener det nå må bli slutt på de lange ventelistene.
– Ventelister på opptil to år må bli historie. Nå ser vi at man kan videreselge en Hyundai Kona for 100 000 kroner mer enn man betalte for den ny, er det et tegn på at noe ikke virker.
NAF mener politikerne må forstå hva som er i ferd med å skje. Politikerne har vedtatt at i 2025 skal alle nye biler være nullutslipp.
– Vi fjerner oss fra dette målet måned for måned, fordi markedet ikke leverer godt nok. I fjor lå vi foran skjema, men i år øker avstanden til 2025-målet med 1300 elbiler hver måned. Til tross for tidenes elbil-salg i Norge, ligger vi så langt i år 10 000 elbiler etter skjema for å nå målet i 2025 – eller om lag en tredel av ventelisten, sier hun.
I 2025 skal alle nye biler som selges være nullutslippsbiler. I praksis betyr dette hydrogenbiler eller elbiler.
Transportøkonomisk institutt (TØI) har beregnet hvor mange nye elbiler som må selges hvert år for å nå målet. I 2018 må det selges 66 000 elbiler, eller om lag 5 500 hver måned. Foreløpig ligger vi an til å selge rundt 50 000 biler i 2018, eller rundt 4 200 per måned.