– Det viser at det er behov for et slikt arbeid som vi driver med her i Bø, sier Sindre Flø, som er prosjektleder for Bygdepakke Bø.
Bygdepakka er en slags bypakke i miniformat. Målet er at færre skal bruke bilen, og flere skal gå eller sykle i sentrum. Gevinsten man håper å oppnå er bedre miljø og bedre folkehelse.
– Det er et spennende arbeid som vekker oppsikt flere steder, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Solheim.
– Ingen bompenger
Ordfører i Bø, Olav Kasland er godt fornøyd med at arbeidet med bygdepakka blir lagt merke til. Han understreker at det ikke er bompenger involvert i prosjektet.
– Bypakke er jo et uttrykk mange forbinder med bompenger, men bygdepakka skal være gratis for bilistene, sier Kasland.
Han sier det er behov for å gjøre noe med trafikken i Bø sentrum, for å gjøre kommunen enda mer attraktiv.
– Nå har vi akkurat fått trafikkmålinger som viser at mindre enn 20 prosent av trafikken i Bø er gjennomfartstrafikk. Det betyr at de aller fleste som kjører bil i Bø jobber, eller har andre ærender i bygda, og en del av dette er interntrafikk over korte avstander. Vi må legge til rette for at folk som bare skal småturer internt i bygda lar bilen stå, sier Kasland.
Vegvesenet og kommunen skryter av hverandre
Solheim i vegvesenet er glad for at Bø kommune har tatt initiativ til ei bygdepakke, og et prosjekt som reduserer biltrafikken i sentrum.
– Det er veldig bra at kommunen på eget initiativ har satt i gang dette, sier Solheim.
Ordfører Kasland sier det er et godt samspill med flere etater som er årsaken til at prosjektet går godt.
– Vegvesenet har bidratt med midler og positive tilbakemeldinger hele veien. I tillegg til Fylkesmannen og fylkeskommunen, så det er et bra lag som står bak dette.
Effektiv arbeidsgruppe
Prosjektleder Flø samarbeider tett med Transportøkonomisk Institutt, og sier forskingsarbeidet som er gjort i Bø er verdifullt.
– Denne forskninga er nybrottsarbeid som er direkte overførbart til andre kommuner og tettsteder.
Han opplever også at det er et løft for den kommunale administrasjonen å jobbe tett med statlige og fylkeskommunale aktører.
– Man jobber effektivt når man har både vegvesenet, Fylkesmannen, fylkeskommunen og kommunen rundt samme bord, avslutter Flø.