Flere steder i Norge har opplevd unormalt store snøfall de siste ukene. Det byr på noen temmelig store utfordringer rent fysisk.
Fra Midt-Telemark og Larvik må lastebiler med brøytet snø kjøre helt til et deponi i Mjøndalen for å bli kvitt de hvite massene.
Store mengder snø skaper hodebry både her og der. Holmestrand stasjon er et godt eksempel.
Foto: Hege Therese Holtung / NRK
Det betyr 10 mil og over en times kjøretur for lastebilene fra Larvik stasjon til Mjøndalen. Hver vei.
Regelverket sier nemlig at snøen ikke kan dumpes hvor som helst, av hensyn til miljøgifter som kan skade naturen.
Østlands-Posten skrev om saken først.
Finnes foreløpig ingen alternativer
Men også snø fra andre togstasjoner på Vestfoldbanen må på langtur ved store snøfall.
Det forteller Stine Strachan, kommunikasjonssjef i Bane Nor Eiendom. Snø det ikke er plass til på Sandefjord, Tønsberg og Holmestrand stasjoner, blir også sendt til Mjøndalen.
Kommunikasjonssjef Stine Strachan i Bane Nor Eiendom håper å få lokale deponier for å slippe å kjøre snøen så langt når det snør så mye.
Foto: Bane NORSnø som fjernes, kan nemlig kun lagres på egen tomt eller godkjente deponier.
Bare fra Larvik kommer de til å sende over 50 lass med snø i vinter, forteller hun.
– Det nærmeste deponiet for oss på disse stasjonene er dessverre Mjøndalen. Vi prøver å høre med kommune og fylke om det går an å opprette et nytt deponi litt nærmere. Det er jo veldig dumt at vi må kjøre så langt for å bli kvitt den, medgir Strachan.
– Må følge reglene
40 lass med snø fra riksvei 36 i Bø i Midt-Telemark, der Veidekke brøyter, har gått til deponiet til Norsk Massehåndtering i Mjøndalen. Strekningen er ni mil.
– Vi synes selvfølgelig det er dumt, sier Helge Dieset, kommunikasjonssjef i Veidekke.
– Det er en dårlig løsning av flere grunner. Det er kostbart, det er miljøutslipp og det er tungvint. Samtidig har vi respekt for lover og regler. Vi må bare følge dem. Vi har ikke noe valg, understreker han.
Snø fra fjern og nær havner i Mjøndalen. Bare fra Larvik er det kjørt 50 lass på vegne av Bane Nor i vinter.
Foto: Balsharan Pal Kaur / NRKDrammens Tidende omtalte saken først.
Har funnet sparkesykkel i snøen
At det er gode grunner for å håndtere snøen riktig, har de som tar den imot fått håndfaste eksempler på.
De ansatte ved deponiet i Mjøndalen har funnet både sparkesykler og handlevogner i haugene som dumpes hos dem.
Ole Terje Letmolie, daglig leder ved Norsk Massehåndtering i Mjøndalen.
Foto: Balsharan Pal Kaur / NRK– Når det plutselig kommer en sparkesykkel, er det viktig at vi håndterer snøen på en måte slik at vi ikke får søppel som kommer ut i vannet. Derfor er det et viktig mottak, mener daglig leder Ole Terje Letmolie.
At snøen må kjøres mange mil synes han imidlertid er litt tullete.
– Det er et samfunnsproblem når snøen må kjøres så langt, mener han.
– Helt feil
Stortingsrepresentant Bård Hoksrud synes det er helt feil og meningsløst å bruke tid og penger på å frakte snø så mange mil.
Bård Hoksrud (Frp) er lite imponert over praksisen med å kjøre snø fra Bø og Larvik til Mjøndalen.
Foto: Theodor Aasland Valen / NRKHan mener Miljødirektoratet og myndighetene har lagt seg på en alt for restriktiv linje.
– Dette må man klare å gjøre på en enklere måte, sier han til NRK.
Hoksrud mener utslippene frakten utgjør i seg selv, viser hvor meningsløst det er å kjøre snø på langtur for å spare miljøet.
– Det er alt for komplisert.
Ragnhild Sjoner Syrstad (Ap), statssekretær i Klima- og miljødepartementet, sier at det ikke er planer om å fire på kravene, men forstår at det er ønskelig med flere deponier.
Hun understreker også at det er lokale myndigheter som eventuelt må sørge for flere og godkjente alternativer for lagring.
Statssekretær Ragnhild Sjoner Syrstad (Ap) i Klima og miljødepartementet.
Foto: Trond A. IsaksenHun mener det viktigste er at man håndterer forurenset masse på en forsvarlig måte.
Både med tanke på helse og de miljøskadelige effektene.
– Det er snakk om mikroplast, slam, sand, grus eller annet avfall som kan være i denne snøen, sier hun.