– Posten har et samfunnsansvar, og må drive økonomisk forsvarlig.
Kjell Andreas Norheim, som jobber som postbetjent i Sandefjord, har akkurat fylt opp postkassene i et boligfelt like utenfor sentrum.
Tidligere var disse plassert ved inngangen til hver bolig, men etter anmodning fra Posten er alle nå samlet ved garasjeanlegget.
– Dette sparer vi tid på. Her kan det være snakk om opptil fem minutter, forklarer Norheim.
- Les også:
Ser på plassering
Norheim anslår at han i gjennomsnitt gjør mellom 700 og 800 stopp i løpet av en dag med levering, og forteller at Posten nå ser nærmere på sine ruter for å finne ut hvor det er mulig å spare tid. Da er plassering av postkasser viktig.
I postforskriften står det at Posten kan be om at postkasser plasseres opptil 100 meter fra innkjøringen til eiendommer i tettbygde strøk. I spredtbygde strøk er avstanden 250 meter.
Dersom Posten ønsker ny plassering, varsles dette gjennom brev med tre ukers frist. Hvis postkassen ikke blir flyttet, sendes det ut en påminnelse. Da har man ytterligere tre uker på seg.
– Har det ikke skjedd noe da, stopper leveringen. Da blir posten sendt til nærmeste Post i butikk, sier Norheim.
Må effektivisere
John Eckhoff, pressesjef i Posten, sier dette handler om å tilpasse seg et fallende marked.
– Postmengden er halvert siden 1999. Det å flytte postkasser, eller samle dem på fellespunkter, har en stor effektiviseringsgevinst.
Han forklarer at dette er et arbeid som kommer til å fortsette.
– Dette er et av mange og viktige tiltak vi gjør for å ha et best mulig distribusjonsapparat.
– Tror du folk synes det er rart å få beskjed om å flytte postkasser som har hengt samme sted i mange år?
– Folk har et lidenskapelig forhold, både til Posten og postkassene sine, så det er nok noen som synes det er litt rart. Samtidig ser vi at dette går utmerket de aller fleste steder i hele Norge.
- Les også: