Onsdag kveld ble det kjent at Jernbaneverket mener at en ny togtrasé mellom Barkåker og Nykirke bør legges til Skoppum vest.
I Jernbaneverkets rapport kommer det frem at Skoppum vest-alternativet vil koste rundt 6,7 milliarder kroner. Det er én milliard mindre enn Bakkenteigen-alternativet.
Samtidig legger jernbaneverket vekt på naturvern, jordvern, kulturlandskap, støy og jernbanetekniske utfordringer. Dermed tapte de som kjempet for en plassering av den nye stasjonen ved høyskolen på Bakkenteigen.
Plasseringen av ny jernbanestasjon har vært en av de største debattene i Horten i nyere tid, men nå ser det ut til at politikerne er enige om å se fremover.
- Les også:
Skuffet, men ...
Høyres Finn-Øyvind Langfjell som håpet på en togstasjon på Bakkenteigen, innrømmer at han er skuffet. Han syns imidlertid Jernbaneverkets rapport er såpass grundig og gjennomarbeidet at den må legges til grunn.
Hans fokus er nå næringslivet og forskningsmiljøet på Bakkenteigen.
– Nå vil det bli en drakamp, både mot Telemark og mot Drammen, for å flest mulig av arbeidsplassene som i dag ligger på Bakkenteigen. Så vi må jobbe alt vi kan for å styrke det miljøet, sier han til NRK torsdag morgen.
Den andre tingen han syns er viktig, er å få på plass en transportløsning fra forskjellige steder i Horten og opp til togstasjonen på Skoppum.
- Les også:
Lokal enighet
Ordfører Are Karlsen (Ap) er fornøyd med Jernbaneverkets anbefaling, og er enig i det Langfjell trekker frem.
Han sier at han allerede denne uken skal sette seg ned med sine kolleger i Tønsberg og Re for å finne en felles måte å håndtere saken på.
– Det er svært viktig med fremdrift i prosjektet. Både Jernbaneverket og stortingspolitikere har sagt at vi må unngå lokal uenighet over tid, for da risikerer vi at prosjektet blir dyttet bakover og andre prosjekter kommer frem, sier han.