Siden 2011 har strekningen vært preget av innsnevringer og nedsatt hastighet. Det er mange som har sittet i kø her, på utfartsdager og i daglig rush. Men nå lover statens vegvesen at køkjøringens dager er forbi, i uoverskuelig fremtid.
Fylkesordfører Per Eivind Johansen er veldig glad og fornøyd i dag.
– At vi får åpna i dag, på den dagen da hovedutfarten for feriefolket starter, det er flott. Det har vært et mareritt å kjøre gjennom Vesfold i flere år, så det er en stor dag, sier Johansen.
Les også:
Den nesten 25 kilometer lange strekningen har kostet totalt 3,3 milliarder kroner. Foreløpig er det gratis å kjøre på veien, men fra i høst må du være med å betale for veien.
Sju bomstasjoner i Vestfold
Når de nye bomstasjonene kommer opp i forbindelse med ferdigstillelsen av veien høsten 2014, blir det totalt seks bomstasjoner på E18 i Vestfold. Når hele veien er ferdig, helt til Telemark grense, øker dette til sju.
Opprinnelig var det vedtatt at det skullekoste 111 kroner til sammen å kjøre gjennom Vestfold. Etter regjeringsskiftet i fjor er dette redusert til 75 kroner.
Les også:
Når nye E18 åpnet torsdag morgen, er det nær fire måneder før den forrige regjeringen planla å åpne veien. Men det har kostet å forsere utbyggingen. 35 millioner kroner dyrere enn planlagt er det blitt, fordi man har kjørt med døgnkontinuerlig drift. Dette er en regning som Vestfolds politikere regner med at staten tar på sin kappe.