E18 åpner tidligere enn planlagt

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen holdt i dag en pressekonferanse hvor han meldte at den nye E18 i Vestfold åpner før fellesferien. Det er ikke sikkert staten betaler merkostnadene.

Ketil Solvik-Olsen, Bjørn Ole Gleditsch.

Sandefjord-ordfører Bjørn Ole Gleditsch gledet seg over nyheten. (Her sammen med Ketil Solvik-Olsen t.v.)

Foto: Fredrik Laland Ekeli / NRK

Statssekretær Bård Hoksrud (Frp), samt lokale politikere deltok også på pressekonferansen.

Arbeidet med en firefelts motorvei mellom Gulli i Tønsberg og Langåker, på grensen mellom Sandefjord og Larvik, startet sommeren 2011. Den nye veien skulle etter planen være ferdig i oktober.

– Når det gjelder denne strekningen så har det vært mulig å framskynde prosjektet, og det gjør vi nå. Målet er å åpne veien 4. juli, sier Solvik-Olsen og det koster 35 millioner kroner ekstra.

For mange ulykker i anleggsperioden

– Det har vært for mange trafikkulykker langs denne strekningen i anleggsperioden.
Vi vet også at det er ekstra mye trafikk nettopp på denne strekningen i sommerferien. Det å åpne denne veien tidligere betyr bedre trafikksikkerhet og bedre framkommelighet. Det er verdt den lille ekstrakostnaden det er på 35 millioner kroner, sier samferdselsministeren.

Ketil Solvik Olsen sier at det gjenstår å se om staten betaler merkostnadene, men vi er innstilt på det sier han. Bommene blir ikke så tidlig ferdig så det blir gratis å kjøre fra åpningen 4. juli.

(Tekst fortsetter under bildet)

Festkake for tidlig åpning

Samferdselsdepartementet spanderte kake fordi det blir tidligere åpning av den nye E18 i Vestfold. Samferdselsministeren delte ut kake til sin statsskretær Baard Hoksrud i midten og til regioveisjef Kjell Inge Davik til høyre.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Fire felts vei med fartsgrense 80 km/t

– Det vi får åpnet er en fire felts vei med fartsgrense 80 km/t. Det er vesentlig bedring og det øker trafikksikkerheten med adskilte kjørebaner og kjørefelt, sier han.

Samferdselsministeren sier han er innforstått med at det er arbeid som ikke er vil være ferdig langs veien når den åpnes, men det skal ikke være arbeid på selve veien, sier han.

Det er likevel helt naturlig at det vil være regulering av hastighet og kjørefeltene når det arbeides nær veien, men det blir langt fra slik det er nå, sier han.

– Har det vært vurdert og bare åpne ett kjørefelt i hver retning i hver kjørebane i stedet for to kjørefelt i hver retning?

– Ja, og det ville vært enklere, men ikke tilfredsstillende synse vi når det koster relativt lite ekstra å åpne alle fire feltene. Det blir mye mer flyt i trafikken og dermed også sikrere, sier Ketil Solvik Olsen.

Strekningen er rundt 24 kilometer.

– En gledens dag

– Dette er en gledens dag, sier ordførerne Petter Berg i Tønsberg, Erlend Larsen i Stokke og Bjørn Ole Gleditsch i Sandefjord.

Fylkesordfører Per Eivind Johansen støtter også ordførerne sier at alle er opptatt av at det har vært for mange ulykker i anleggsperioden. Nå håper han på mindre belastning på sideveiene.

Ikke en sommer til med veiarbeid av dette kaliber

– Det er et lite skrekkscenario å ha en sommer til med veiarbeid og midlertidige løsninger, sier fylkesordføreren.

Det var ikke vanskelig for veivesenet å ja til tidligere åpning, sier regionveisjef Kjell Inge Davik. Prosjektet har sine opprinnelige rammer vedtatt av Stortinget. Her lå vi godt an nå og en forsering av arbeidet har da en finansiell konsekvens.

– Den sier Samferdselsdepartementet og regjeringen at de plukker opp, og det er vi glade for, sier Davik.

Bommene ikke ferdig før i oktober

Forutsetningen for å bli ferdig slik at veien kan åpnes 4. juli er døgnkontinuerlig drift fra nå og fram til åpningen. Det betyr veldig mye aktivitet og regionveisjefen maner til aktsomhet på høyt nivå.

Men det er likevel ikke en ferdig vei som åpner 4. juli. En god del arbeid gjenstår.

4. juli skal det åpnes en fire felts vei med fartsgrense 80 km/t. Det gjenstår en da en del arbeid med blant annet elektroniske skilt, grøntanlegg, støyskjermer og ikke minst bomstasjoner.

– Bomstasjonene vil komme opp utover høsten. Kontraktsfristen er fortsatt 31. oktober så etter den datoen vil nok bomanleggene begynne å blinke, sier regionveisjefen.

E18 Gulli-Langåker.

På pressekonferansen i dag hadde Bård Hoksrud med seg en kake hvor det står «Firefelts vei 4. juli».

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Les også:

Bård Hokserud, Steinar Aspen.

Frps Bård Hoksrud og Steinar Aspen som er prosjektleder for utbyggingen av den nye veien, var til stede på dagens pressekonferanse.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK