– Her har vi en formidabel utsikt, sier Jacob Larsen hos sjøtrafikksentralen.
I tårnet hos sjøtrafikksentralen på kaia i Brevik kan en se hele innseilinga til Grenland.
Men når sentralen flyttes i mai blir det til et lokale med langt dårligere utsikt.
Det blir som å trekke for gardinene på nesten alle vinduene. 180 graders sikt blir da til ei lita glippe.
Havnedirektør i Grenland Havn, Finn Flogstad, er bekymret.
– Når du ser, vet du at det er trygge forhold. Hvis du baserer deg på teknologi, kan du bli lurt. Betydningen av fri sikt er vesentlig.
– Hvorfor vil de da bare se en sjuendedel av det man ser i dag?
– Det er det som vi gjør at vi er oppriktig uenig med Kystverket, så spør de!
Kommunikasjon er alfa og omega
Regiondirektør i Kystverket, Harald Andreassen. mener det ikke er så viktig med utsikt.
– Vi får nye skjermer, radarer og nye kameraer. Vi vil ha en like god overvåkning i dag, men ikke like visuell.
Han mener ikke bare visuell kommunikasjon er viktig for en kommunikasjonssentral, men at god kommunikasjon med fartøyene er alfa og omega.
Flyttingen av sjøtrafikksentralen i Brevik er en del av omorganiseringene av de fem sjøtrafikksentralene her i landet.
Frykter stengninger og dyre forsinkelser
Industrien i Grenland frakter mye varer på sjøen, og håper å bruke sjøveien mer i tida fremover.
Nå frykter flere at teknologi fremfor reell sikt vil stenge innseilinga til Grenland oftere enn nødvendig.
Ineos-direktør Nils Eirik Stamland. er redd for konsekvensene av flyttinga av sjøtrafikksentralen.
– Jeg synes det er en dårlig ide, for vi tror det vil gå utover regulariteten, kanskje også sikkerheten, og også den opplevde sikkerheten vi er avhengig av innen industrien.
Han tror den nye tekniske overvåkingen kan føre til hyppigere forsinkelser. Når et fartøy med titusenvis av tonn med råstoff eller en tanker skal ut med deres produkter, kan bedriften tape millioner av kroner og føre til at konkurranseevnen går ned.
– Det kan ødelegge for industrien i Grenland, som omsetter for 10 til 20 milliarder kroner og som er motoren i hele Telemarks økonomi.
Men Kystverket avviser at det er noen grunn til en slik frykt.
– Vi vil få en av landets mest moderne trafikksentraler og vil ha full oversikt over hele farleden med alle kameraene og radarene vi skal få installert. Så jeg tror folk absolutt skal føle seg trygge, sier Harald Andreassen.