Hopp til innhold

Sikten går fra 180 grader til en liten glippe

BREVIK (NRK): Både havnesjefen og industrien liker dårlig å måtte stole på teknologien når sjøtrafikksentralen flytter. De mener ingenting kan erstatte reell sikt.

Sjøtrafikksentralen (gamle)

VID UTSIKT: Fra tårnet på sjøtrafikksentralen i Brevik kan de ansatte med egne øyne se fartøyene i skipsleia.

Foto: Berit Heggholmen / NRK

– Her har vi en formidabel utsikt, sier Jacob Larsen hos sjøtrafikksentralen.

I tårnet hos sjøtrafikksentralen på kaia i Brevik kan en se hele innseilinga til Grenland.
Men når sentralen flyttes i mai blir det til et lokale med langt dårligere utsikt.

Havnedirektør Finn Flogstad

Havnedirektør Finn Flogstad mener utsikten fra dagens sjøtrafikksentral er unik og skjønner ikke hvorfor Kystverket vil flytte til nye lokaler med dårligere utsikt.

Foto: Stian Wasjå Simonsen / NRK

Det blir som å trekke for gardinene på nesten alle vinduene. 180 graders sikt blir da til ei lita glippe.

Havnedirektør i Grenland Havn, Finn Flogstad, er bekymret.

– Når du ser, vet du at det er trygge forhold. Hvis du baserer deg på teknologi, kan du bli lurt. Betydningen av fri sikt er vesentlig.

– Hvorfor vil de da bare se en sjuendedel av det man ser i dag?

– Det er det som vi gjør at vi er oppriktig uenig med Kystverket, så spør de!

Kommunikasjon er alfa og omega

Regiondirektør i Kystverket, Harald Andreassen. mener det ikke er så viktig med utsikt.

Regiondirektør i kystverket Harald Andreassen

Regiondirektør i Kystverket, Harald Andreassen, mener kommunikasjon er viktigst.

Foto: Berit Heggholmen / NRK

– Vi får nye skjermer, radarer og nye kameraer. Vi vil ha en like god overvåkning i dag, men ikke like visuell.

Han mener ikke bare visuell kommunikasjon er viktig for en kommunikasjonssentral, men at god kommunikasjon med fartøyene er alfa og omega.

Flyttingen av sjøtrafikksentralen i Brevik er en del av omorganiseringene av de fem sjøtrafikksentralene her i landet.

– Advarer mot å sentralisere trafikksentralene

Frykter stengninger og dyre forsinkelser

Industrien i Grenland frakter mye varer på sjøen, og håper å bruke sjøveien mer i tida fremover.
Nå frykter flere at teknologi fremfor reell sikt vil stenge innseilinga til Grenland oftere enn nødvendig.

Ineos-direktør Nils Eirik Stamland. er redd for konsekvensene av flyttinga av sjøtrafikksentralen.

Ineos-direktør Nils Eirik Stamland

Ineos-direktør Nils Eirik Stamland frykter forsinkelser og at industrien trenger å oppleve at det er sikkert.

Foto: Berit Heggholmen / NRK

– Jeg synes det er en dårlig ide, for vi tror det vil gå utover regulariteten, kanskje også sikkerheten, og også den opplevde sikkerheten vi er avhengig av innen industrien.

Han tror den nye tekniske overvåkingen kan føre til hyppigere forsinkelser. Når et fartøy med titusenvis av tonn med råstoff eller en tanker skal ut med deres produkter, kan bedriften tape millioner av kroner og føre til at konkurranseevnen går ned.

Det kan ødelegge for industrien i Grenland, som omsetter for 10 til 20 milliarder kroner og som er motoren i hele Telemarks økonomi.

Men Kystverket avviser at det er noen grunn til en slik frykt.

– Vi vil få en av landets mest moderne trafikksentraler og vil ha full oversikt over hele farleden med alle kameraene og radarene vi skal få installert. Så jeg tror folk absolutt skal føle seg trygge, sier Harald Andreassen.