Tirsdag 27. juli brant det i et teknisk rom ved Sandefjord stasjon og flere steder langs toglinja.
Lynnedslag fikk først skylda for at et sikringsanlegg gikk opp i røyk.
Men det var ikke den egentlige årsaken til brannen.
Brent fugl
Bane Nor fant etter hvert en brent kråke på stasjonen.
– Den satt på isolatoren, men kom borti ledningen og det ble en kortslutning. I dette tilfellet fungerte ikke vernet, forteller Bjørn Ståle Varnes, banesjef Vestfold-Telemark i Bane Nor.
Aftenposten har tidligere meldt at mye kan tyde på at en kråke startet brannen.
Nå slår Bane Nor fast at det var kråka som har skylda.
Tidkrevende
Det store problemet nå er at det tar tid å reparere skadene på sikringsanlegget. Anlegget er fra 1950-tallet og det er vanskelig å få tak i deler.
Noen deler plukkes fra andre anlegg rundt om i landet. Noe finnes på et delelager, og noen deler finnes fortsatt på markedet.
– I første omgang kommer vi til å bygge en enklere løsning for å komme i gang, men vi må bruke lengre tid på lage en tilsvarende løsning, forteller banesjefen.
Et sikringsanlegg styrer blant annet lyssignalene som lokfører forholder seg til langs togskinnene.
Færre tog i døgnet
Bane Nor mener de ligger godt an til å åpne strekningen for togtrafikk den 27. september.
Men ødeleggelsene etter brannen får likevel konsekvenser for togpendlerne i lengre tid.
– Vi må se på dette med Vy nå, men vi tror det er åtte til ti avganger i døgnet som vi ikke får til fremover, sier Varnes.
Han anslår at kapasiteten på Vestfoldbanen blir redusert ett år frem i tid, som følge av skadene etter brannen.
– Hva vil du si til pendlerne?
– Det er bare å beklage. Dette ønsker vi ikke. Vi jobber på spreng med å få et tilbud igjen, svarer han.
Vy-sjef Gro Bakstad sier det er utrolig kjedelig å ikke kunne tilby kundene sine tilbudet de har krav på.
– Det er en sårbarhet vi ikke skulle ønske var der, sier hun til NRK.