Torsdag leide et tysk par i 20-årene en Summerfun fritidsbåt på ti fot.
De kjørte fra Sandefjord og mot Tønsberg. Ved Vrengen snudde de og kjørte tilbake.
Et sted mellom Tønsberg Tønne og Holtskjær mistet de propellen.
Paret hadde rukket å ringe utleier av båten, før begge telefonene gikk tom for strøm.
Han fant de ikke rundt oppgitt posisjon.
– Det var vel ingen som hadde trodd at de hadde drevet så langt ut, sier Kjetil Braaten.
Han er skipper på Redningsskøyta Stormbull.
Sammen med RS Eivind Eckbo, Røde Kors Båten og redningshelikopter fra Rygge, satte de i gang søket etter de to personene.
Tre nautiske mil fra land
Kjæresteparet hadde forsøkt å vinke på andre båter som passerte dem, uten hell.
I nærmere fire timer hadde de drevet utover på sjøen før de ble funnet. Tre nautiske mil fra nærmeste land. Rundt fem til seks kilometer.
– Det er veldig langt når du er ute i en så liten båt. Den er ikke bygd for å være der ute.
Til slutt ble båten lokalisert av redningshelikopteret. Braaten forteller at det var vanskelig for de i redningsskøyta å se den.
– Det er vanskelig å lete etter så små objekter når det begynner å bli bølger. Veldig bra at helikopteret fikk vært med i søket og fant dem så fort.
Det var ikke mer enn 12 grader i både lufta og vannet, i tillegg til at det blåste opp til frisk bris.
– Det var bra de ble funnet da de ble funnet, sier Braaten, og legger til at paret var ved godt mot.
Powerbank og dregg
For deg som skal ut å ferdes i båt, har Braaten en oppfordring:
– Ha med dregg eller anker, slik at man får hevet ut det hvis man får motorstopp eller havari.
Samt en powerbank eller noe muligheter for å lade opp mobiltelefonen.
– Dette var også en av årsakene i den hendelsen. Sørg for å ha strøm, sånn at du kan melde fra hvor du er og at det har skjedd noe. Det er veldig viktig.
Braaten ber også folk å være årvåken når man ferdes på vannet.
– Følg med. Se om noen kanskje gir deg et signal, og bruk de to minuttene det tar å kjøre bort og spør om de trenger hjelp.
Råd til båtturen
Helge A. Karlsen er regionleder i Kongelig Norsk Båtforening Øst. Han poengterer at man bør kjenne båten godt.
– Båten bør være i god teknisk stand, og jeg vil tilråde at man har førerkort for båt, slik at man har en minimumsforståelse.
I tillegg er været veldig viktig. Det er ikke mye som skal til før det blir bølger.
Kysten fra Tønsberg og nedover har mange øyer som går rett ut i fjorden. Både Tjøme, Stavern og Rakkebåane er utfordrende områder, forteller Karlsen.
– Jeg vil fraråde at man ferdes ut i dette området hvis man ikke har en viss minimumskunnskap om både det å behandle båten, og å forholde seg til været.
Karlsen oppfordrer til å gi beskjed om hvor man reiser, og når man forventer å komme tilbake.