Hopp til innhold

Ikke forberedt på pandemi

Sandefjord Lufthavn Torp har ingen plan dersom ansatte blir smittet av svineinfluensa.

Baggasje- og sikkerhetskontroll ved flyplassen Sandefjord Lufthavn Torp

Flyplassen har ingen kontroll, dersom de ansatte blir syke av svineinfluensa.

Foto: Bjørnflaten, Thomas / SCANPIX

Sandefjord Lufthavn Torp er ikke forberedt dersom en stor andel ansatte blir smittet med svineinfluensa.

Helsedirektoratet anslår at 25 prosent av landets arbeidsstyrke kan bli syke av svineinfluensa samtidig.

Les: - Overdrevet fare for svineinfluensa

Sandefjord Lufthavn Torp

- Sandefjord Lufthavn Torp vil få et problem, dersom mange ansatte blir syke, sier administrerende direktør Alf Reidar Fjeld.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

- Vil kanskje få et problem

Torp vil i løpet av kort tid utarbeide en beredskapsplan for å sikre driften dersom store deler av de ansatte blir syke.

- Vi har ikke laget noen beredskapsplaner for våre ansatte enda. Når det gjelder beredskapsplaner for flyplassen og våre reisende forøvrig forholder vi oss til myndighetenes planer, sier administrerende direktør ved Torp, Alf Reidar Fjeld.

Fjeld tror skiftordningen flyplassen opererer med i dag kan være med å sikre driften, men frykter at sykefravær vil by på utfordringer.

- Hvis dette varer over tid og veldig mange blir fraværende, vil vi kanskje få et større problem, sier Fjeld.

Lars Kobberstad, Richard Kongsteien fra Widerøe og flyplassjef Alf-Reidar Fjeld lanserer nye ruter.

Informasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien sier at de blir nødt til å sette endel fly på bakken dersom en pandemi inntreffer.

Foto: Sverre Lilleeng

Les også: Vil ha svineinfluensakontor

- Må sette fly på bakken

Widerøe har 450 ansatte på Torp, og en beredskapsplan som skal sikre driften dersom man blir rammet av en pandemi.

Les: ALT OM: Svineinfluensa

- Vi er blitt bedt om fra bransjemiljøorganisasjonen vår at vi må ta høyde for opptil 40 prosent sykefravær. Ved en fullskala pandemi vil vi rett og slett ikke ha mannskaper nok til å bemanne samtlige fly. Da har vi en plan for hvordan vi best mulig skal ivareta rutenettverket, selv om vi blir nødt til å sette en god del fly på bakken, forklarer Richard Kongsteien, informasjonsdirektør i Widerøe.