I et klasserom i den lille bygda Fyresdal sitter åtte ukrainske flyktninger med headset og mikrofon.
Det leses norske tekster høyt i tur og orden inn i en PC-skjerm. På andre siden av skjermen sitter læreren og følger nøye med.
Sparer mye tid
Tidligere måtte flyktningene i Fyresdal bruke to timer hver dag bare på å reise til nabokommunen Tokke for norskundervisning.
Nå sitter de i et klasserom i hjembygda Fyresdal, mens lærer, Seline Eskedal Amundsen, sitter i Larvik.
– Jeg synes det går overraskende bra. I starten var det jo sånn at man skulle venne seg til at vi satt på skjerm, men det er veldig likt tradisjonell undervisning i et klasserom egentlig.
Amundsen er ansatt ved Larvik læringssenter som har fått midler til å drive prosjektet, og gjennom disse prosjektmidlene tilbyr norskopplæring til Fyresdal kommune.
Det er 170 kilometer mellom Amundsen i Larvik og elevene i Fyresdal, men på nettet tar det bare noen millisekunder for læreren å komme seg til den lille bygda i Telemark.
Via skjermen hilser hun elevene velkommen i klasserommet på kommunehuset i Fyresdal fire dager i uken.
Veronika Yepikhina er én av elevene og synes nettundervisningen er uproblematisk.
– Jeg synes det går bra å lære norsk via nett, fordi dette er ikke nytt for meg. Jeg hadde dette på skolen i Ukraina også.
Nettundervisning gir mer tid til familie
Men elevene er ikke helt overlatt til seg selv i klasserommet.
Samir Raschid er flyktningkonsulent i kommunen og fasilitator for Amundsen. Han er fysisk til stedet i klasserommet i Fyresdal, og mener nettundervisningen løfter livskvaliteten til flyktningene.
– Det mange som har små barn og er i en sårbar situasjon. Med den lange reiseveien som de hadde før, så fikk de mindre tid med barna sine.
Først i landet
Fyresdal kommune startet med nettundervisning i august.
Ifølge kommunalsjef, Ulf Pedersen, i Fyresdal er de først i landet med akkurat denne undervisningsmetoden for flyktninger.
– Vi kjenner ikke til andre som gjør det på denne måten som vi gjør det. Det vises ved at IMDI gir oss prosjektmidler til å teste dette ut.
Fellesskap viktig for læring
Lærer Seline Eskedal Amundsen håper flere kommuner får mulighet til å gjøre som Fyresdal.
– Dette er noe som fungerer veldig bra når man har laget et system rundt det. Også er det viktig at de får komme til skolen og lære sammen. Det er jo i fellesskap man lærer best.
Elevene har ikke vært lenge i Norge og prater norsk så ofte de kan.
– Jeg prøver å snakke mye norsk, og jeg synes jeg gjør det bra, sier en smilende Veronika Yepikthina.