– Salget har gått til værs i Norge. De siste årene har det doblet seg hvert år. Vi regner med at det kommer til å være 40 000 elbiler på de norske veiene ved utgangen av året, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening.
For ett år siden rullet 16 465 norske elbiler på veiene ved utgangen av oktober. I dag kjører 37 392 norske bilister elbil. Hybridbilsalget har økt fra 649 biler i 2013 til 2128 biler i 2014.
Les også:
Ifølge Bu har godt over 13 prosent av det totale nybilsalget i år vært rene elbiler.
– Det er unikt på verdensbasis. Ingen andre land kan vise til noe lignende, sier hun.
Nederst i saken ser du hvor mange ladbare biler det var i ditt fylke i oktober 2013 i forhold til oktober 2014.
Pendlerfylket
Elbilsalget har fra starten vært størst i de store byene. Det siste året har andre fylker kommet for fullt.
Vestfold er ett av fylkene som har hatt stor vekst, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. I oktober i fjor hadde fylket 504 rene elbiler, i samme måned i 2014 har tallet økt til 1463 som kjører elbil i fylket.
– Vestfold har virkelig kommet på banen. En av grunnene kan være den korte avstanden som fungerer for pendlere, sier Bu.
Sparetiltak: Øyvind Sørensen har kjørt elbil i to år. Han tok valget først og fremst for å spare miljøet, men også penger.
Foto: Karin Grønn Madshus / NRK– Veldig behagelig
– Jeg har ikke hatt tekniske problemer, men har kjørt med batteri som er veldig nære null. Da er angsten stor, ler Øyvind Sørensen mens han lader opp bilen på arbeidsplassen i Vestfold fylkeskommune.
Sørensen var en av de første i Larvik som skaffet seg elbilen Nissan Leaf. Han skryter av bilen etter to år med elbilpendling rundt fem mil mellom Larvik og Tønsberg.
– Den er veldig behagelig å kjøre. Den er stille og går fort. Det går fint selv om man fryser litt om vinteren, sier han.
Han kjører elbil først og fremst for å være miljøvennlig, men:
– Jeg har ikke regnet på det, men det er også lønnsomt økonomisk sett. Det koster 15 kroner for å lade batteriet, i tillegg har man momsfritaket og lav årsavgift, sier han.
Les også:
Sparer 100 000
Ifølge Bu er hovedgrunnen til elbilsalget gode ordninger for kjøpere av elbil i Norge med avgiftsfritak og nullmoms. Det gjør at elbilene kan konkurrere på pris.
For å se hvor viktig momsfritaket er, kan man ifølge Bu bare se til Sverige.
– I Sverige koster en elektrisk Volkswagen Golf over 100 000 kroner mer enn en vanlig Golf i Sverige. I Norge er en elektrisk Golf billigere enn en vanlig Golf. Du skal være ganske grønn som forbruker hvis du velger å bruke mer enn 100 000 kroner mer på en bil, sier Bu.
Snart nådd 50 000
Eiere av elbiler er i dag fritatt for engangsavgift og merverdiavgift. Årsavgiften på elbil er bare på 420 kroner.
I 2012 gikk alle partiene på Stortinget, med unntak av Frp, inn for et klimaforlik der de forpliktet seg til ikke å fjerne avgiftsfordelene for elbiler før i 2017, eller når antall elbiler på veiene overstiger 50 000.
– Allerede rundt påsketider neste år tror vi i elbilforeningen at vi kommer til å nå rundt 50 000 elbiler, sier Bu.
Hun er likevel ikke urolig for at de økonomiske fordelene ved å kjøre elbil forsvinner.
– Det er ganske tydelige mål fra Stortingets side når det gjelder å redusere utslipp. Politikerne forstår at dette er helt nødvendig hvis transportutslippene skal reduseres, sier hun.
På tabellen under ser du fylkesoversikten over utviklingen i antall ladbare biler fra oktober 2013 til oktober 2014.