Hopp til innhold

Frykter nedleggelse av ekspressruter i store deler av landet

Cirka 90 prosent av passasjergrunnlaget for ekspressbussene forsvant etter 12. mars på grunn av reiseforbud. Busseselskapene ber nå om en krisepakke før det er for sent.

Nor-Way busekspress

BOM STILLE: I Seljord står kjøretøyene til NOR-WAY Bussekspress på rekke og rad, noe de har gjort i to måneder.

Foto: Richard Aune

Mange steder i Norge er ekspressbussene det eneste alternativet til privatbil.

De siste månedene har tilbudet vært fraværende mange steder, og om selskapene ikke får økonomisk drahjelp, frykter man at tilbudet kan forsvinne permanent.

– Taper store penger hver dag

I Seljord står kjøretøyene til NOR-WAY Bussekspres på rekke og rad, noe de har gjort i to måneder. Et trist syn for administrerende direktør Merethe Olsen, som tror sommeren blir svært tøff.

Merethe Olsen, administrerende direktør i NOR-WAY Bussekspress.

Merethe Olsen, administrerende direktør i NOR-WAY Bussekspress.

Foto: Richard Aune / NRK

Selskapet er en av landets største ekspressbusskjeder med 14 ruter som dekker store deler av Sør-Norge. Årlig reiser ca. 2 millioner passasjerer med selskapet.

Kundegrunnlaget er de som ikke har egen bil: Barn og unge, studenter, militære, og andre som ikke har behov eller råd til eget kjøretøy.

– Vi taper store penger hver dag. Det er beklagelig. Vi har permitterte ansatte og parkerte busser. Det er ikke det vi har lyst til å drive med, sier Olsen til NRK.

For selv om reiseforbudet nå er opphevet, fører smittekravene til at bussene ikke kommer seg ut på veien.

Krav til ett ledig sete per passasjer gjør det ulønnsomt å starte opp igjen.

Resultatet kan bli stans i ferietrafikken i sommer og varige nedleggelser av mange ruter.

Helt avhengig av buss

En av dem som merker fraværet av bussen, er Halvard Odden, ordfører i Hjartdal.

Bengt Halvard Odden, ordfører (Ap), Hjartdal

Bengt Halvard Odden (Ap), ordfører i Hjartdal.

Foto: Richard AUne / NRK

Han er svaksynt, og frykter at bussen forsvinner permanent.

– Jeg er helt avhengig av å bruke kollektive løsninger for å komme meg dit jeg skal. Enten det er i jobbsammenheng eller på fritiden, sukker han.

Ordføreren sammenligner det med å full stans i kollektivtrafikken i hovedstaden.

– Det var jo det eneste tilbudet vi hadde. Det er som om Oslo skulle stenge ned T-bane, trikk og buss samtidig. Det er den opplevelsen vi får her oppe. Vi klamrer oss til det lille tilbudet vi har, og er glade for det, men nå har vi ingenting.

Vurderer behovet

Regjeringen har fått et tydelig krav fra NHO Transport og fire fagforbund: Ekspressbussnæringen må få sin egen krisepakke.

Ingelin Noresjø, statssekretær i Samferdselsdepartementet kan ikke gi noen løfter på stående fot.

Bent-Joacim Bentzen, Svein Eggesvik, Tomas Norvoll, Kirsri Saxi, Ingelin Noresjø

Ingelin Noresjø (KrF), statssekretær i Samferdselsdepartementet

Foto: Kari Skeie / NRK

– Vi kommer til å se på dette frem mot sommmeren, og vurdere behovet. VI har ikke noe løsning akkurat nå, men regjeringa jobber med saken.

Uten hjelp fra myndighetene frykter Merethe Olsen at rutene bli lagt ned for godt. Det kan også ende med konkurser i bransjen.

– Det spiser så mye av egenkapitalen til at vi ikke har muskler til å starte opp igjen, sier Olsen.