Elbiler betaler maksimalt halv pris av det bensin- og dieselbiler betaler på ferger. Det har Stortinget bestemt.
Nå er det så mange som kjører elbil at fergeselskapet Bastø Fosen ser seg nødt til å skru billettprisen kraftig opp på strekningen mellom Vestfold og Østfold, for å dekke inn kostnadene.
Det betyr at alle må betale mer, fordi elbiler betaler halv pris. Og billettprisen øker betydelig mer enn normalt, fordi det er færre biler som betaler full pris.
– Det er ikke rettferdig. Det burde være likt pris på alle biler, sier Odd Rune Rolandsen. Han kjører ofte bil mellom Askim og Larvik for å besøke moren sin.
Odd Rune Rolandsen har hentet sin mor, Herdis Rolandsen, i Larvik. Her venter de på ferga mellom Horten og Moss.
Foto: Aina Indreiten / NRKHvis fergebilletten blir for dyr, vurderer han heller å kjøre rundt.
Drivstoffbiler må ta mer av kaka
36.000 avganger i året gjør strekningen mellom Moss og Horten over Oslofjorden til landets travleste fergestrekning.
En reise tur-retur sjøveien koster 458 kroner med bil. Fra nyttår blir billettprisen vesentlig høyere.
Hvor mye mer billetten kommer til å koste, kan ikke fergeselskapet svare på ennå.
– Vanlige personbiler og lastebiler på fergesambandet Moss-Horten vil fra nyåret få en svært høy økning i billettprisene, sier Øyvind Lund, administrerende direktør i Bastø Fosen.
Administrerende direktør Øyvind Lund i fergeselskapet Bastø Fosen AS.
Foto: Freddy Samson Fagerheim / NRKLavere billettpriser for elbiler finansieres gjennom høyere priser for alle andre kjøretøy. Når andelen elbiler øker, blir det færre andre kjøretøy å fordele kostnadene på.
Det gjør Lund bekymret.
– Dette vil medføre en stor økonomisk belastning for pendlere og transportnæringen som benytter seg av fergesambandet.
– Ikke bærekraftig
Da avtalen om halv pris på elbiler ble inngått i 2014, utgjorde elbiler kun én prosent av bilene på fergesambandet. Ifølge Bastø Fosen har denne andelen økt til 21 prosent i 2022.
I et brev til Samferdselsdepartementet skriver Lund at økningen i antall elbiler gjør at prisøkningen neste år vil være langt over vanlig indeksjustering.
– Vi er forpliktet av staten til å ha halv billettpris på elbilene. Bare det siste året har antallet elbiler økt med 50 prosent, sier Lund.
Bileiere som bruker Bastø-fergen må belage seg på å betale mer neste år.
Foto: Igor Tratkowski / NRKNå kjører det 325.000 elbiler i året på strekningen. Om tre år forventer de at halvparten av bilene vil være elektriske. Hvis dagens regelverk består, skal de betale halv pris.
– Det er ikke bærekraftig, sier Lund.
Bekymret for økt pris
Lastebileierforbundet mener det er urimelig at en subsidiering av elbiler går ut over andre grupper.
– Det er voldsomt bekymringsfulle signaler Bastø Fosen sender, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund.
Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund.
Foto: Jon Terje Hellgren Hansen/NLFMo mener det ligger i kortene at dagens elbilpolitikk må endres.
– Det ligger ingen logikk i at du skal ha billettpriser på fergen basert på hva slags drivstoff du har på bilen din.
Ifølge Mo gjør prisøkningen transport av varer dyrere. Det blir det kundene, altså næringslivet, som til syvende og sist må ta kostnaden.
– Hvis man fortsatt ønsker å subsidiere elbilene på fergene, får staten dekke opp for det på andre måter enn å tvinge fergeselskapet til å ta høyere billettpriser hos andre grupper.
Ingen tiltak
Det har ikke Samferdselsdepartementet noen planer om.
I en e-post til NRK opplyser departementet at de har hatt møte med Bastø Fosen om saken.
Elbiler betaler halv pris i tråd med regelverket om at nullutslippskjøretøy skal betale halv takst på offentlige fergesamband.
– Det foreligger ingen planer om å endre regelen, opplyser samferdselsdepartementet.
I budsjettforslaget fra regjeringen for 2023 er det foreslått å halvere takstene til fergedrift. Det gjelder ikke samband som ikke mottar offentlig tilskudd.
Siden fergesambandet Horten-Moss driftes kommersielt, er de dermed ikke en del av regjeringens forslag.