Bare skallet står igjen etter Meiergården som brant 16. mars i år.
Meierigården er kjent som en av byens stoltheter. Bygget som ble oppført mellom 1899 og 1901 er tegnet av arkitekt Haldor Børve.
En fersk byggteknisk rapport anbefaler nå å ikke gjenreise bygget med de gamle murene som står igjen etter brannen.
Det er forbundet med stor risiko å beholde fasaden, forklarer eiendomssjef i Porsgrunn, Ole Henrik Lia.
STOR RISIKO: Å beholde fasaden vil være forbundet med stor risiko, forklarer eiendomssjef Ole Henrik Lia.
Foto: Solfrid Leirgul Øverbø / NRK– Det er et krevende arbeid som ville gitt lite resultater.
– Men er det i hele tatt mulig?
– Det kan være mulig. Men da må det bygges et gitter rundt hele fasaden og vi må forankre bygget. Så må vi ha telt over, og tørke og varme det opp. Det ville tatt veldig lang tid og vært en risiko for de som skulle ha gjort jobben, sier Lia.
Enklere med kopi
De har heller ikke regnet på hvor mye det ville kostet å bygge opp igjen med fasaden som står der i dag.
Mange av politikerne i Porsgrunn har etter brannen sagt at det er viktig å ta vare på fasaden.
Men det er lettere å rive det som er, og bygge opp en kopi, mener eiendomssjefen.
– Det gjør ting vesentlig enklere når det gjelder byggeprosess, sier Lia.
STORBRANN: En ny rapport anbefaler å ikke gjenreise bygget med de gamle murene som står igjen etter brannen.
Foto: Theo Aasland ValenKunsthistoriker vil bevare bygget
Meierigården betyr mye for folk, mener kunsthistoriker Tommy Sørbø.
Han tror mange er enige med ham i at bygget bør se likt ut som det gjorde før brannen.
– Det er et vakkert bygg og det skiller seg ut fra andre bygg i Porsgrunn. Mange synes det ser ut som et lite slott, og det er ikke akkurat det vi forbinder Porsgrunn med.
VIL BEVARE: Kunsthistoriker Tommy Sørbø er ikke i tvil om at det vil gagne byen dersom Meierigården består slik den en gang så ut.
Foto: Lars Tore EndresenSørbø kommer også med et stikk til kommunen, når han skal gi sitt andre argument for at bygget bør bevares.
– Det kan være en botshandling for å si at vi har gjort så mye feil, og hatt en holdning til fremskritt som har ødelagt denne byen. Så nettopp derfor bør det koste litt å bygge det opp.
Kunsthistorikeren legger til at bygget er knyttet opp til identitet. Det er et sted mange har barndomsminner fra, eller de har hatt andre gode opplevelser der.
– Vi bør gjøre slik veldig mange andre europeiske land gjør i dag, når det blir ødelagt eller går til grunne så bygger man opp. Enten i samme stil eller man rekonstruerer på bakgrunn av en brannskadd fasade, avslutter Sørbø.
STORBRANN: En ny rapport anbefaler å ikke gjenreise bygget med de gamle murene som står igjen etter brannen.
Foto: Theo Aasland Valen