Hopp til innhold

Slik vil han bekjempe ekstremisme og radikalisering

Tar direkte kontakt med radikalisert ungdom, og forteller sin egen historie om å være tidligere ekstremist.

Per Yousef Assidiq.

PERSONLIG: Yosef Assidiq fra Nøtterøy, representerte JustUnity ved å fortelle sin historie om å være tidligere ekstremist.

Foto: Anette D. Stensholt / NRK

Stortingspresident Olemic Thommessen var nysgjerrig på arbeidet den tidligere ekstremisten Yosef Assidiq og stiftelsen JustUnity gjør for å forhindre ekstremisme. Derfor var han med stiftelsen til Horten på tirsdag.

Olemic Thommessen

VIKTIG ARBEID: Olemic Thommessen (H) synes det er viktig å bruke egne historier for å nå ut til ungdommen.

Foto: Dina Sofie Espeseth / NRK

– Jeg synes problemstillingen de jobber med, er viktig. Så det å se dem i det praktiske liv, og se hvordan ungdommen tar det imot, er viktig for meg.

Fanget opp på Facebook

JustUnity arbeider mot ekstremisme og radikalisering ved å blant annet fortelle sine egne historier.

Yosef Assidiq fra Nøtterøy var en av tre som tirsdag sto på scenen på Horten videregående skole og fortalte om sin tidligere periode som ekstremist.

Han forteller at en annen måte JustUnity jobber på, er å ta direkte kontakt med radikalisert ungdom.

– De har vi fanget opp på Facebook. Foreldre eller andre bekymrede personer har tatt kontakt med oss, og så har vi fulgt dem opp over lang tid. Vi bruker på en måte de erfaringene vi har gjort oss der, til å hjelpe ungdom, sier han.

Personlige historier

JustUnitys representanter hadde hver sin opplevelse av ekstremisme og radikalisering. Alle fortalte åpent sin historie. Dette synes Thommesen er viktige arbeidsmetoder for å nå ut til ungdommen.

– De når frem på en helt annen måte enn hva politikere, lærere eller andre kan klare, tilføyer han.

Elev ved Horten videregående skole, Ferdinand Aasheim, var en ivrig tilskuer under presentasjonen. Han er svært engasjert i temaet, og forteller at han tenker mye på det som ble tatt opp. Han er sikker på at det JustUnity gjør, er med på å forhindre radikalisering.

Ferdinand Aasheim

GOD EFFEKT: Ferdinand Aasheim tror at arbeidsmetoden JustUnity gjør kan være med på å forhindre radikalisering.

Foto: Dina Sofie Espeseth / NRK

– Det har en veldig større effekt enn at en lærer skal fortelle oss hvordan det er. Det blir mye mer ekte når en person forteller sin egen historie, sier Aasheim.

Bruke samme metode i skolen

Thommesen håper at flere vil jobbe på samme måte som JustUnity gjør i dag, og at dette kan være et innspill på hvordan skoler kan jobbe.

– Jeg er nesten sikker på at det finnes mange eksempler på alle Norges skoler. Folk som har historier som vil bidra til en samtale og til å bygge fordommer ned, avslutter han.