SE OGSÅ: |
|
ALT OM: |
I en rapport laget for industri- og næringsforeningen går det fram at Haukelivegen kan forkortes 60 kilometer til samme pris som en opprusting av dagens trasè.
Det nye trasee-forslaget har vært lite diskutert i Telemark, men daglig leder i Haugaland Næringsforening, Stein Alendal, sier det er viktig å tenke framtidsrettet.
- Den nye traseen korter ned avstanden mellom øst og vest til samme prisen som det koster å utbedre E 134 mellom Seljord og Åmot, sier han.
Seljord kan komme i bakevja i forhold til E 134.
Hjartdal - Grungedal
Mens regionrådene i Midt- og Vest-Telemark omsider har blitt enige om å prioritere opprusting av nåværende trasee av E-134, mener vestlendingene at en ny trasè må anlegges mellom Hjartdal og Grungedal i Vinje.
Omleggingen, med en prislapp på 1,3 milliarder kroner, gir 43 km. kortere veg.
- Med omlegging i Røldalsområdet, ny Jondalstunnel ved Odda og fastlandsforbindelse mellom Stavanger og Bokn, gir det den suverent beste øst-vest-forbindelsen. Det mener daglig leder i Haugaland Industri- og Næringsforening, Stein Alendal.
Kontroversielt forslag
Det nye forslaget er kontroversielt, ikke minst fordi kommunesentrene Seljord og Åmot vil falle utenfor den nye allfarvegen.
Med dagens knapphet på vegbevilgninger vil mange betegne forslaget snarere som luftslott enn virkelighet.
Det tilbakeviser Alendal. han sier at prosjektet er høyst realistisk, det er fremtidsrettet, miljøriktig og nasjonaløkonomisk gunstig.
- Dessuten kommer man raskere til Seljord og Åmot fra både Østlandet og Vestlandet med den nye traseen fordi tilførselsveiene er bedre, sier Stein Alendal.