Dette er ikke lenger et cruiseskip

Kopier av vikingskip måtte forholde seg til samme regler som passasjerskip og ha motor og nødutganger.

Saga Oseberg sjøsatt

SKIP: Saga Oseberg ble sjøsatt i 2012, så begynte problemene.

Foto: Yngve Tørrestad

– Nå slipper skipene å ligge til kai, sier Ole Harald Flåten, høvedsmann for Saga Oseberg.

I 2012 ble kopien av Osebergskipet sjøsatt i Tønsberg med kongeparet som vitner. Så startet problemene.

Sjøfartsdirektoratet krevde i 2017 at skipet skulle ha motor og det ble stilt krav om redningsflåter og varselskilt om nødutganger.

Dette var dyre tiltak som ville tappet stiftelsen for penger.

– Vi hadde ikke hatt råd til å seile. I hvert fall ikke med passasjerer som er hensikten, sier Flåten.

Nye regler

Torsdag besøkte næringsminister Torbjørn Røe Isaksen Vikingodden på Tønsberg brygge for å snakke med båtbyggerne.

Fra 1. februar endres reglene for å gjøre det enklere å formidle kultur på sjøen. Det er Sjøfartsdirektoratet som har utarbeidet endringene i regelverket på oppdrag fra departementet.

– Vi kan ikke sidestille idealister som jobber med å bevare kulturarven med en passasjerferge, sier Isaksen.

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen på besøk på Vikingodden i Tønsberg.

UNØDVENDIG: Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen mener det er unødvendig at vikingskipskopier skal forholde seg til samme regelverk som passasjerskip.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

Piratangrep

Ole Harald Flåten forsikrer om at det fortsatt vil være viktig med god sikkerhet om bord.

– Nå har vi mer kontroll selv, og mulighet til å utøve godt sjømannskap. Vi kan bruke eget utstyr i stedet for å kjøpe nytt, sier Flåten.

Han forteller at det har vært helt unødvendig for mannskapet å lære hvordan de skal håndtere piratangrep, som var ett av kravene fra myndighetene.

– Det var vikingene som var piratene. Vi kan nå lære barn om hvordan de levde. Vi kan også forske på skipene på sjøen. Det er vi takknemlig for, sier Flåten.

– Dere må love å ikke reise til Irland for å plyndre klostre, humrer Isaksen.

Høvedsmann på Saga Oseberg, Ole Harald Flåten.

HØVEDSMANN: Ole Harald Flåten på Saga Oseberg.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

1200 år gammel teknikk

Saga Oseberg er et vikingskip som ble bygget på samme måte som for 1200 år siden.

Det driftes av Stiftelsen Oseberg Vikingarv som jobber for å bli anerkjent for sin kompetanse innen arkeologisk rekonstruksjon av skip, gjenstander og tekstiler funnet i Vestfold.