– Nå slipper skipene å ligge til kai, sier Ole Harald Flåten, høvedsmann for Saga Oseberg.
I 2012 ble kopien av Osebergskipet sjøsatt i Tønsberg med kongeparet som vitner. Så startet problemene.
Sjøfartsdirektoratet krevde i 2017 at skipet skulle ha motor og det ble stilt krav om redningsflåter og varselskilt om nødutganger.
Dette var dyre tiltak som ville tappet stiftelsen for penger.
– Vi hadde ikke hatt råd til å seile. I hvert fall ikke med passasjerer som er hensikten, sier Flåten.
Nye regler
Torsdag besøkte næringsminister Torbjørn Røe Isaksen Vikingodden på Tønsberg brygge for å snakke med båtbyggerne.
Fra 1. februar endres reglene for å gjøre det enklere å formidle kultur på sjøen. Det er Sjøfartsdirektoratet som har utarbeidet endringene i regelverket på oppdrag fra departementet.
– Vi kan ikke sidestille idealister som jobber med å bevare kulturarven med en passasjerferge, sier Isaksen.
Piratangrep
Ole Harald Flåten forsikrer om at det fortsatt vil være viktig med god sikkerhet om bord.
– Nå har vi mer kontroll selv, og mulighet til å utøve godt sjømannskap. Vi kan bruke eget utstyr i stedet for å kjøpe nytt, sier Flåten.
Han forteller at det har vært helt unødvendig for mannskapet å lære hvordan de skal håndtere piratangrep, som var ett av kravene fra myndighetene.
– Det var vikingene som var piratene. Vi kan nå lære barn om hvordan de levde. Vi kan også forske på skipene på sjøen. Det er vi takknemlig for, sier Flåten.
– Dere må love å ikke reise til Irland for å plyndre klostre, humrer Isaksen.
1200 år gammel teknikk
Saga Oseberg er et vikingskip som ble bygget på samme måte som for 1200 år siden.
Det driftes av Stiftelsen Oseberg Vikingarv som jobber for å bli anerkjent for sin kompetanse innen arkeologisk rekonstruksjon av skip, gjenstander og tekstiler funnet i Vestfold.