Hopp til innhold

Merker at mange lærerstudenter sliter nå

Lærerstudenter får mangelfull praksis under pandemien. Studentleder er redd for at de kan miste motivasjonen.

Elise Håkull Klungtveit

ET VANSKELIG ÅR: Elise Håkull Klungtveit, leder for Pedagogstudentene, får mange meldinger fra medlemmene.

Foto: Jonas Ohlgren Østvik / Pedagogstudentene

Elise Håkull Klungtveit ser at mange av de 20.000 medlemmene i organisasjonen Pedagogstudentene strever.

Utallige henvendelser havner i kategorien «bekymringsmeldinger».

Lederen forstår problemene de møter på. Undervisning og praksis lider under pandemien.

Store variasjoner

Hun forteller at noen får praksis i barnehager og skoler. Andre får bare møte elevene digitalt.

Det er ikke det verste. Noen får ikke den planlagte praksisen i det hele tatt. Skoler og barnehager kvier seg for å ta imot studenter under pandemien.

Hun tror at mangelfull praksis kan påvirke motivasjonen. Kvaliteten på læringsutbyttet varierer veldig.

Heldig

Julie Nordaune Johnsen spriter mer enn gjerne både bord, stoler og nettbrett på skolen i Porsgrunn.

Julie Nordaune Johnsen

Julie Nordaune Johnsen ser fordelen ved en uforutsigbar tid.

Foto: Britt Boyesen / NRK

Hun vet at hun er heldig. 24-åringen fra Arendal har begynt på fire ukers praksis for 1. til 7. klasse.

Skolene i kommunen har gått fra rødt til gult nivå. Det betyr en forskjell under praksisen.

Forskjell på rødt og gult

Julie er godt i gang med det tredje året på Universitetet i Sørøst-Norge. Hun var ikke aleine om å være usikker på hvordan ukene med praksis skulle bli.

Det er rødt nivå på mange skoler. Da er det digital undervisning og veiledning.

– Det hadde ikke gitt det samme utbyttet, mener hun.

På Klevstrand skole er det gult nivå. Det betyr både veiledning og undervisning i klasserommet.

Studentlederen og studenten er enig om en ting: Det siste året har vært tøft.

Digitale forelesninger kan gjøre det vanskelig å stille spørsmål underveis. Mange savner også et tettere samarbeid med andre studenter om oppgaver de skal løse.

Fordelen med praksis og korona

Studentlederen vet at overgangen til lærerhverdagen kan være stor. Studier og praksis under koronatida kan gjøre overgangen vanskeligere.

Nå forsvinner nesten 30 prosent fra skolen i løpet av de første fire åra. Hun er redd for at det blir et enda større frafall av nyutdanna lærere.

«Praksissjokket» kan bli stort.

Julie Nordaune Johnsen ser fordelen ved å studere og ha praksis under pandemien.

– Som lærer, kommer jeg til å støte på ting som ikke er planlagt. Det vi opplever nå, ruster oss bedre til yrket vårt i framtida.

Klevstrand skole

Klevstrand skole tar gjerne imot lærerstudenter.

Foto: Britt Boyesen / NRK