Hopp til innhold

Avdekket flere feil på fritidsbåt etter Kragerø-ulykke

Manglende stabilitet var blant feilene Havarikommisjonen fant etter å ha undersøkt båten som kantret i skjærgården i fjor.

Båten «Malmhella» ble tauet til land etter kantring i Kragerøskjærgården i 2022.

KANTRET: Båten «Malmhella» ble tauet til land etter kantringen.

Foto: Kragerø havnevesen

En dag sent i oktober i fjor var fritidsbåten «Malmhella» ute med kursdeltakere på et høyhastighetskurs i nærheten av Barlandskilen i Kragerø.

Fire kursdeltakere og én instruktør fra Kiil-Sandtangen AS var ombord da ulykken skjedde.

Nå har Statens havarikommisjon kommet med sin rapport etter ulykken.

– Et sikkerhetsproblem

I høy hastighet, midt i en babord sving, mistet plutselig den 27 fot lange fritidsbåten kontakt med vannet, snurret rundt og kantret.

Illustrasjon av kantringen.

Illustrasjon av kantringen.

Foto: Statens havarikommisjon

De fem ombord ble kastet rundt i styrehuset og endte opp ned under vann. Noen av dem skal ha hatt problemer med å komme seg ut av båten.

To personer ble fraktet til sykehus med lettere skader.

Kantringen ville sannsynligvis ikke skjedd, dersom «Malmhella» var stabil nok, mener havarikommisjonen.

– Hadde stabiliteten vært bedre, kunne en kantring vært unngått. Dette er et sikkerhetsproblem, sier Kristian Haugnes, havariinspektør på sjøfart.

Feil på testing av båten

Fritidsbåten var av typen Hydrolift X-27 SUV, utviklet og produsert i Norge.

Tre av totalt 16 produserte båter av denne typen har kantret. Ifølge havarikommisjonen oppfylte ikke båten kravene til såkalt CE-merking.

Statens havarikommisjon undersøker stabiliteten på båten «Malmhella».

Statens havarikommisjon undersøker båtens stabilitet.

Foto: Statens havarikommisjon

Havarikommisjonens forsøk med seks personer på en side, viste at båten krenget langt mer enn merkingen tilsier.

Produsentens egne tester skal ifølge havarikommisjonen blant annet være basert på feil plassering av folk ombord.

Havarikommisjonen mener at en riktig uttesting ville gitt en klar indikasjon på den svake stabiliteten i båten.

Les også Norsk oppfinnelse hindrer båter i å synke: – Kan redde liv

Antisink

Må forbedre båtene

Hydrolift AS, som er produsenten av båtene, har i ettertid midlertidig sikret at båtene ikke brukes.

Havarikommisjonen krever at de forbedrer stabiliteten til båttypen.

Kommisjonen ber også Sjøfartsdirektoratet gjennomføre en revisjon av produsenten.

Statens havarikommisjon undersøker båten som kantret utenfor Kragerø i 2022.

Statens havarikommisjon undersøker båten «Malmhella» etter kantringen i Kragerøskjærgården i fjor.

Foto: Statens havarikommisjon

Hydolift AS skriver i en e-post til NRK at de først og fremst er glade for at det etter forholdene går bra med de involverte i hendelsen.

Administrerende direktør Bård Eker sier at de på eget initiativ har gjennomført testing av båten.

Basert på våre egne prøver, og i nært samarbeid med Sjøfartsdirektoratet, har vi identifisert enkelte tiltak som vil ytterligere forbedre sikkerheten for førere og passasjerer. Disse tiltakene vil fortløpende bli implementert.