– Kriseportal skal hindre kaos

Fredag åpnet statsminister Jens Stoltenberg en nettportal for kriseinformasjon ved DSBs lokaler i Tønsberg. Samtidig takket han for innsatsen 22. juli.

Kriseportal

Statsminister Jens Stoltenberg under åpningen av kriseportalen, kriseinfo.no, i lokalene til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap i Tønsberg.

Foto: Aina Indreiten / NRK

Statsminister Jens Stoltenberg åpnet fredag myndighetenes nye nettportal for kriseinformasjon hos Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) i Tønsberg.

Under åpningen la han vekt på at informasjon er en viktig faktor for å styrke samfunnssikkerheten og at informasjon er helt avgjørende i kriser.

– Et samlet sted for informasjon vil i seg selv være forebyggende og skadereduserende, sa statsministeren da han sto for den offisielle åpningen fredag ettermiddag.

Samtidig takket han medarbeiderne ved DSB og Sivilforsvaret for innsatsen de gjorde under terroraksjon 22. juli.

– Dere gjør en viktig jobb hele året, men skal ha en spesiell takk for innsatsen 22. juli, sa statsministeren til de rundt 200 fremmøtte i Tønsberg og andre medarbeidere i DSB og Sivilforsvaret rundt i Norge som fulgte åpningen på web-tv.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Michelle Isabelle Modarasi

Michelle Isabelle Modarasi var en av mange mannskaper fra Sivilforsvaret som bidro under terroraksjonen 22. juli. Her får hun en personlig takk fra statsministeren.

Foto: Berit Heggholmen / NRK

Fikk personlig takk fra statsministeren

En av de fremmøtte fikk en personlig takk fra statsministeren. Michelle Isabelle Modarasi fra Sollihøgda var den første fra Sivilforsvaret som kom til Utvika. Den unge kvinnen var nestlagfører i område Ringerike og jobbet tett på både ofre og pårørende.

– Jeg var med og tok imot ungdommene som kom i land fra Utøya. Det var mange sterke inntrykk, men jeg er glad jeg kunne bidra, forteller Modarasi som var på Sundvollen i flere dager.

– Hva sa statsministeren til deg?

Han spurte hvordan jeg hadde kommet meg dit og hva slags oppgaver jeg hadde, sier Madarasi.

Hun er glad for den personlige takken fra Jens Stoltenberg.

– Det var en ære å representere DSB og Sivilforsvaret, men at statsministeren takket meg personlig setter jeg stor pris, sier Madarasi som opprinnelig er fra Iran.

Hovedgrunnen for statsministerens besøk var likevel å stå for den offisielle åpningen av nettportalen kriseinfo.no.

Informasjon fra offentlige myndigheter

Jon Lea

Direktør i DSB, Jon A. Lea, håper publikum vil ha nytte av den nye kriseportalen, kriseinfo.no

Foto: Aina Indreiten / NRK

På kriseinformasjonssiden hos DSB vil viktig informasjon fra offentlige myndigheter bli tilgjengelig for publikum.

Her skal statlige og kommunenale myndigheter, politi og redningsetater, NVE, helsemyndigheter ol. gi nødvendig informasjon om hva som skjer og hvordan myndighetene jobber.

– Målet er at innbyggerne skal finne den informasjonen de trenger på ett sted, uten at de må vite hvordan ansvar og oppgaver er fordelt mellom ulike myndigheter, sier Jon Arvid Lea, direktør i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

Flere store hendelser det siste året har aktualisert et slikt nettsted.

– Når det skjer store ting som stormen Dagmar eller jordskredet i Trondheim nyttårshelgen har folk stort behov for informasjon og her skal alle nødvendig opplysninger være samlet, sier Lea.

Artikkelen fortsetter under bildet.

kriseportal

Webredaktør Kristina Brekke Jørgensen og Geir Tunby er blant flere som har jobbet med å forberede den nye kriseportalen.

Foto: Aina Indreiten / NRK

Oppdateres fortløpende

Det er Justisdepartementet som har gitt DSB oppgaven med å lage kriseinformasjonssiden og DSB har jobbet med kriseportalen siden askeskyen etter vulkanutbruddet på Eyjafjallajökull på Island 20. mars 2010.

Under store hendelser som berører mange og som pågår over tid er det stor behov for informasjon og denne nettsiden skal oppdateres fortløpende med informasjon fra ulike offentlige myndigheter, sier webredaktør Kristina Brekke Jørgensen.

På nettsidene gis informasjon om flere ulike områder:

  • Vær og natur
  • Brann og eksplosjoner
  • Utslipp og forurensning
  • Helse, smitte og sykdom
  • I Utlandet
  • Terror
  • Transport
  • IKT, strøm og tele

Nettsidene er tilpasset både nettbrett og mobil og folk skal dermed kunne bruke nettsidene selv om strømmen forsvinner, slik den gjorde flere steder i landet under stormen Dagmar.

– Det er sjelden både strømmen, mobilnettet og internettet er nede samtidig, så vi håper jo at folk skal kunne få nytte av dette, sier Lea.

Kriseportal

På nettsidene kriseinfo.no skal folk få nødvendig informasjon fra offentlige myndigheter under store hendelser, pandemier og naturkatastrofer.

Foto: Aina Indreiten / NRK