– Forbudet mot synlig tobakk i butikkhyllene har hatt null effekt. Det sier Jan Robert Kvam, styreleder i Tobakkindustriens Felleskontor.
Tobakksvarene har vært gjemt i ett år uten at det har påvirket salget.
Tar tid å fylle hyllene
For tobakkskonsulent Lars Gunnar Løvskeid har det ikke blitt mindre å gjøre.
– Det er lengre dager fordi det tar lengre tid å fylle opp automatene. For oss i Imperial Tobaco Norge har det vært en økning siden den nye regelen kom, sier Løvskeid mens han fyller hyllene hos Rema 1000 på Vallermyrene i Porsgrunn.
Butikksjef Ove Borgen sier forbudet mot synlig tobakk i hyllene har hatt liten effekt.
– Vi selger relativt mye røyk. Det er overraskende hvor store beløp det dreier seg om, sier han til NRK.no.
Han forstår at tanken bak «den bortgjemte» tobakken er god. – Men det funker dårlig.
Kjøper i utlandet
Jan Robert Kvam, styreleder i Tobakkindustriens Felleskontor, er enig.
– Det er ingenting som tilsier at forbrukerne blir påvirket av at produktet ikke er synlig.
Ifølge Kvam har salget av sigaretter gått ned med 3 prosent det siste året, slik det har gjort over flere år. Salget av rulletobakk går ned mer, rundt 7-8 prosent, men det har det gjort siden avgiften i 2004 ble hevet til samme nivå som på sigarettene.
Salget av snus øker for hvert år, og har steget med 15 prosent. Samtidig kjøper vi mer tobakksvarer når vi er ute og reiser, sier Kvam.
– Den uregistrerte delen av forbruket som folk kjøper i taxfreebutikkene og i Sverige, øker.
Men hva tenker folk flest om forbudet som har vart siden 1. januar 2010?
– Jeg blir mindre fristet, sier unggutten som er innom butikken. Kameraten er uenig. – Det står jo tobakk med store bokstaver der. Vi vet det er der selv om vi ikke ser pakkene.
– Det har ikke gjort noe med mine vaner, forteller mannen i kassakøen og nikker mot stativet med «adgangskortene», til sigarettautomaten. – Jeg har mine vaner, jeg.