NRK Meny
Normal

Støyen kom tilbake med mobilforbud

På Ra ungdomsskole er mobilbruk i friminuttene erstattet med bordtennis, spill og aktiviteter.

aktive friminutt

ANDRE AKTIVITETER: Elevrådsleder Magnus Røsand (til høyre) sier elevene har blitt flinkere til å prate med hverandre etter at mobiltelefonen ble låst inn i et skap. Rektor er glad støyen er tilbake i friminuttene.

Foto: Hege Therese Holtung / NRK

Mobiltelefonen fikk for mye oppmerksomhet i friminuttene, mente foreldre og lærere ved Ra ungdomsskole i Larvik.

Etter et prøveforsøk, innførte skolen høsten 2015 at elevene må ha mobilen låst i et garderobeskap hele skoledagen. Elevene kan bare ha mobiltelefonen hvis den skal brukes i undervisningen.

Prater mer sammen

Flere skoler i Norge tillater ikke at elever bruker mobiltelefonen fritt i skoletiden, som Kvelde skole i Larvik og Borgheim ungdomsskole på Nøtterøy.

Elevrådsleder Magnus Røsand var spent da de innførte mobilfri skole på Ra ungdomsskole, men ser positive effekter.

– Flere som tidligere satt alene på mobilen, har fått seg venner, sier elevrådsleder Magnus Røsand.

Ra ungdomsskole

FORNØYD: Mobiltelefonen må være i garderobeskapet hele dagen, hvis den ikke skal brukes i undervisningen, forteller Ida Thoresen og Ida Hermine Gravseth som synes det er deilig ikke å være på mobilen i friminuttene.

Foto: Hege Therese Holtung / NRK

– Bra med mer lyd

Da mobiltelefonen fikk sin faste plass i et skap, ble torget på ungdomsskolen fylt med flere bordtennisbord, spill, limbo og andre leker- og mer lyd.

– Vi har fått tilbake støyen. Det synes jeg er bra. Det viser at ungdom er aktive og prater sammen. Det så vi mindre av før, sier rektor Simen Aas Løwer.

Nå opplever han mer konsentrerte elever i timene, fordi de ikke lenger tenker på kommentarer eller andre ting de har sett på mobilen.

Simen Aas Løwer

SKJERM: – Vi så mer at folk så ned i en skjerm før, sier rektor Simen Aas Løwer.

Foto: Hege Therese Holtung / NRK

Jeg oppfordrer andre skoler til å ha samme ordning. Men i forkant må elever, foreldre og lærere være med i en prosess, sier Aas Løwer.

Ikke for alle

Oppvekstsjef Jan Erik Norder i Larvik kommune mener Ras suksess skyldes at mange ble tatt med på prosessen før ordningen ble innført, men vil ikke innføre mobilfrie ungdomsskoler i hele kommunen.

Noen steder finner man forståelse for å forby mobiltelefonen, andre steder finner man andre løsninger som fungerer bra, sier Norder.

Mobilen styrer ikke samtalene

Venninnene Ida Thoresen og Ida Hermine Gravseth sier mobiltelefonen hadde styrt mer av samtalene i friminuttene om den ikke hadde ligget i et skap, og synes det er helt greit at de ikke får bruke den.

– Alle elever er ikke enige med oss, men jeg tror de egentlig synes det er litt deilig at den ikke er tilgjengelig hele tiden. Du slipper å ha kontroll på den, eller føle at du går glipp av noe, sier Ida Thoresen.

Nyttig hjelpemiddel

Førsteamanuensis Kenneth Silseth i pedagogikk ved Høgskolen i Sørøst-Norge sier skoler er opptatt av hvordan de skal håndtere elevers bruk av mobiltelefon.

Han er usikker på om mobilfri skole er veien å gå.

– Mobilen kan være et nyttig hjelpemiddel i undervisningen og for elever til å være sosiale. Men jeg ser også verdien av at elever lærer å koble av. Det er viktig at elever og lærere sammen blir enige om når mobilen skal brukes i timene, sier Silseth.