Om en drøy måned går fristen ut for å søke opptak på høyskoler og universitet. For å sikre store studentkull og gode inntekter slåss lærestedene om oppmerksomheten.
Tøft marked
På landsbasis bruker BI i år 40 millioner kroner for å sikre seg studenter. I Vestfold vil det merkes på blant annet store kampanjer på bussene, på lystavler og ikke minst i avisene.
- Vi skal vektlegge de kvalitetene som et studiested på et mindre sted faktisk har, sier Kristian Bogen, direktør ved BI i Sandefjord.
- Det er blitt et marked, og det er et veldig mye tøffere marked enn veldig mange andre markeder, og da må vi arbeide hardt og profesjonelt for å få den andelen vi skal ha, sier han.
"Jus jår brein: fålåv jår hart" er budskapet fra Ravi på rekrutteringsweben til Høgskolen i Vestfold. Foto: HIVE
Med Ravi til hjelp
Høgskolen i Vestfold skal fylle opp langt flere studieplasser enn BI. Også der blir det bevisst satsing på å lokke ungdommen til fylket, men med et budsjett som er vesentlig mindre enn andre høgskolers. 1,3 millioner kroner skal Høgskolen i Vestfold bruke på den kommende rekrutteringskampanjen. Men så har de også fått med Ravi.
- Studentene skal vel ikke akkurat rappes inn, men vi bruker bilder av Ravi, sier Anne Britt Klevsjø. Hun er rekrutteringsansvarlig ved Høgskolen.
Bildene av Ravi finnes på nett, på høyskolens egen rekrutteringsweb. Bildene er humoristiske, og er ledsaget av ordene "Jus jår brein: fålåv jår hart", på ekte Ravisk.
Merker konkurransen
De fleste studentene ved Høgskolen i Vestfold er fra Vestfold, men skolen merker spesielt godt konkurransen fra Oslo og høyskolene i Buskerud og Telemark. Og noen studier er vanskeligere å selge inn enn andre, forteller Klevsjø.
- Det er tungt å fylle opp på avdelingene for realfag og ingeniørutdanning. Også maritime fag hos oss har visse problemer, sier Klevsjø.
Sykepleierutdanningen er den letteste å fylle opp.