Lærer om seksualitet i barnehagen

Barnehagebarn lærer om hvordan barn blir til.

Barnehagebarn lærer om seksualitet

SÆDCELLER OG LIVMOR: På tavla får barna forklart hvordan den naturlige prosessen for å lage barn ser ut.

Foto: Hans Philip Hofgaard / NRK

«Jeg er meg» er et pilotprosjekt som testes i fire barnehager i Vestfold. Hittil har prosjektet fått god respons fra både ansatte og foreldre.

Barna skal lære om seksuell utvikling og det å respektere sin egen og andres kropp. De skal også lære seg å sette grenser. Hensikten er blant annet å forebygge seksuelle overgrep.

– Det er kjempeviktig å gi barn et språk – et språk der de kjenner til alle de ulike kroppsdelene og de delene vi vanligvis ikke pleier å benevne for barn. Det å lære dem livmor, sædceller, eggceller og forskjellige navn på tiss, kan være veldig nyttig for barn. Hvis de senere blir tatt på tissen og ikke synes det er noe godt, er det lettere å si ifra når man har språket, sier Kirsten Engelstad, pedagogisk leder Styrvoll barnehage i Larvik kommune.

Engasjerte barn

Samlingen i barnehagen starter med at barna får spørsmålet «Hvordan ble jeg til meg, og du til deg?».

Barna undres over dette et lite øyeblikk, før de raskt kommer inn på befruktning.

– Noen kaller det å sexe, andre sier elske eller ha samleie, forklarer pedagog Anita Grønnerød.

Barna nikker. Ordene er ikke fremmede voksenord, de fleste skjønner hva Grønnerød snakker om.

– Tiss mot tiss, kommer det fra ett av barna. Et annet barn forteller at hun vet at noen må stikke noe inn i mammaen før hun kan få en baby i magen.

Illustrasjon

ILLUSTRASJONER: For å forklare barna hva som skjer brukes bilder av en livmor og flere sædceller.

Foto: Hans Philip Hofgaard / NRK

– Både viktig og pinlig

For barna er det viktig å lære seg riktige ord, mener lederen for prosjektet, Inger Marie Otterdal.

Inger Marie Otterdal

PROSJEKTLEDER: Inger Marie Otterdal håper flere barnehager vil få tilbudet om å delta i prosjektet på sikt.

Foto: Hans Philip Hofgaard / NRK

– Mange hopper over praten om kjønnsorganer og sånt, men barn trenger ord og begrep for å tørre og spørre, sier Otterdal.

Det er flere fordeler ved å lære barn om seksuell helse i tidlig alder.

– Forskning viser at barna får lavere terskel for å spørre en voksen når de blir ungdommer. De debuterer senere og tryggere med prevensjon, forteller Otterdal.

Hun legger til at det er store forskjeller mellom voksne og barns seksualitet. For barn handler det om utforskning, nysgjerrighet og lekenhet.

Foreldre støtter prosjektet

Flere av foreldrene til barna som er med i «Jeg er meg» erfarer at prosjektet gjør det lettere å snakke om seksualitet.

En av dem er Mari Syrstad. Hun opplever stadig å få spørsmål fra sønnen sin, og prøver å svare etter beste evne.

Kirsten Engelstad

PEDAGOG: Kirsten Engelstad er pedagogisk leder i Styrvoll barnehage. Hun ønsker prosjektet velkommen, og håper det vil gi barn og voksne gode verktøy for fremtiden.

Foto: Hans Philip Hofgaard / NRK

– Det er spørsmål om kropp, hva mamma og pappa gjør i senga om kvelden og om han kan være med. Så det dukker opp en del pinlige spørsmål, men da snakker vi om grenser og hva som er greit og ikke greit.

– Det er gøy med den kroppslige biten, men det handler også om å forebygge vold og overgrep. Det er fint at barna lærer seg hva som er normalt og ikke normalt, sier Syrstad.

Hun får støtte fra pedagogisk leder, Kirsten Engelstad.

– Det er forebyggende å snakke om hva som er greit og ikke. Jo mindre vi snakker om det, jo lettere blir det å utnytte barn.

NRK opplyser at det er gjort endringer i saken etter at den først ble publisert.