Grunnlagsdokumentet til Nasjonal Transportplan ble lagt fram mandag. Der går fagetatene inn for å bygge ut rullebanekapasiteten på Gardermoen om 15 år.
Ordfører i Sandefjord, Bjørn Ole Gleditsch (H), mener at det er mye bedre å benytte seg av kapasiteten som finnes på Sandefjord lufthavn Torp.
– Både Rygge og Torp kan ta en mye sterkere vekst, sier han.
Han mener at man skal ta hele landet i bruk for å skape sterke regioner, og at flyplassene i Østfold og Vestfold er veldig viktige for utviklingen av næringslivet.
– Flyplassene er også nøkkelfaktorer for tiltrekningen av nye bedrifter og utenlandske bedrifter.
– Også er det dustete og helt høl i hue og at så mange mennesker skal reise innover i landet, for så å fly sørover igjen, sier ordføreren.
Nå håper han både storting og regjering stopper planene, slik at Østfold og Vestfold kan utvikle seg videre.
- Les også:
– Politisk ukorrekt
Daglig leder for Sandefjord lufthavn Torp, Gisle Skansen, er enig med ordføreren. Midt i det grønne skiftet mener han det er nokså politisk ukorrekt å planlegge en rullebane til på Gardermoen.
Han satt tidligere i referansegruppen som nå har foreslått en tredje rullebane rundt år 2030, men trakk seg blant annet fordi han ikke kunne stå inne for dette forslaget.
– En av mine innvendinger til denne rapporten er at den hopper elegant bukk over det relativt formidable behovet for utvidelse av kollektivnettet fra Oslo og nordover, hvis en tredje rullebane blir bygget, sier han.
Vil ikke stoppe planene
På vestfoldbenken på Stortinget sitter Høyres Kårstein Eidem Løvaas. Han mener konkurranse er sunt og at Sandefjord lufthavn Torp har vist at de klarer seg bra på lik linje med Gardermoen.
Løvaas mener at forslaget i grunnlagsdokumentet til NTP bare viser at Avinor har lyst til å utvikle sin flyplass.
– Jeg mener det ikke er Vestfolds oppgave å prøve og stanse utviklingen av Norges hovedflyplass. Jeg mener det er Vestfolds oppgave å videreutvikle den viktige flyplassen vi har i regionen vår, sier Eidem Løvaas.
Han sier at kollektivdelen må på plass hvis en utvidelse på Gardermoen blir vedtatt.
– Det er utfordringen når Avinor planlegger det ene og Jernbaneverket det andre. Da vil de nødvendigvis ikke gå helt i takt med det første, men det antar jeg at de gjør etter hvert, sier Eidem Løvaas.
Forslagene i grunnlagsdokumentet til Nasjonal Transportplan skal til politisk behandling i Stortinget før de blir vedtatt.