Hopp til innhold

Hit - men ikke lenger

Fagfolkene dropper dobbeltspor mellom Tønsberg og Larvik. Politikerne kaller dét en skandale.

Vestfoldbanen

STOPP: Anbefalingene fra faginstansene foreslår at dobbeltsporet stopper her ved Tønsberg stasjon.

Foto: NSB

I dag kom Jernbaneverket, Kystverket, Statens vegvesen og Avinor med sine anbefalinger for Nasjonal transportplan for 2018 til 2029.

I den lå ikke dobbeltsporet jernbane mellom Tønsberg og Larvik inne.

– Det er dypt tragisk og vil få konsekvenser for utviklingen i regionen vår, sier Sandefjord-ordfører Bjørn Ole Gleditsch til NRK.

I Larvik har det i dagevis blitt boret hull i bakken flere steder i byen. Årsaken er at man tar grunnprøver for å finne ut hvor det kan bygges jernbanetunnel.

Mens man venter på svar er det vanskelig å planlegge både vei, bolig og næringsutvikling i sentrum av byen. Toget må på plass først.

– Jeg frykter at byen stagnerer, sier Larvik-ordfører Rune Høiseth.

– Vestfold er den store taperen. Ikke får vi jernbane eller bymiljøavtale, sier gruppeleder for Arbeiderpartiet i fylkestinget, Arve Høiberg.

Les også: Slik vil transportbransjen halvere utslipp innen 2030

– Viktig å ikke grave oss ned

Kårstein Eidem Løvaas i Tønsberg sentrum.

PENDLER: Kårstein Eidem Løvaas (H) er stortingsrepresentant og pendler daglig med tog til Oslo. Han lover å stå på for at dobbeltsporet til Larvik ikke faller ut at NTP.

Foto: Hege Therese Holtung / NRK

Nå er det høring fram til 1. juli og så skal det endelig vedtas i Stortinget neste vår. Det betyr har dette ikke er avgjort ennå, mener stortingspolitiker for Vestfold Høyre, Kårstein Eidem Løvaas.

– Dette er faglige råd, så er det vår oppgave å påvirke slik at resultatet blir annerledes. Nå starter den politiske jobben, så vi må ikke grave oss selv ned allerede nå, sier han.

Det var leder av Statens vegvesen i Vestfold, Tore Kaurin, som la fram Nasjonal transportplan lokalt i dag.

Skuffa ordførere

Se TV-reportasje om forslaget til Nasjonal transportplan