I dag kom Jernbaneverket, Kystverket, Statens vegvesen og Avinor med sine anbefalinger for Nasjonal transportplan for 2018 til 2029.
I den lå ikke dobbeltsporet jernbane mellom Tønsberg og Larvik inne.
– Det er dypt tragisk og vil få konsekvenser for utviklingen i regionen vår, sier Sandefjord-ordfører Bjørn Ole Gleditsch til NRK.
I Larvik har det i dagevis blitt boret hull i bakken flere steder i byen. Årsaken er at man tar grunnprøver for å finne ut hvor det kan bygges jernbanetunnel.
Mens man venter på svar er det vanskelig å planlegge både vei, bolig og næringsutvikling i sentrum av byen. Toget må på plass først.
– Jeg frykter at byen stagnerer, sier Larvik-ordfører Rune Høiseth.
– Vestfold er den store taperen. Ikke får vi jernbane eller bymiljøavtale, sier gruppeleder for Arbeiderpartiet i fylkestinget, Arve Høiberg.
Les også: Slik vil transportbransjen halvere utslipp innen 2030
– Viktig å ikke grave oss ned
Nå er det høring fram til 1. juli og så skal det endelig vedtas i Stortinget neste vår. Det betyr har dette ikke er avgjort ennå, mener stortingspolitiker for Vestfold Høyre, Kårstein Eidem Løvaas.
– Dette er faglige råd, så er det vår oppgave å påvirke slik at resultatet blir annerledes. Nå starter den politiske jobben, så vi må ikke grave oss selv ned allerede nå, sier han.
Det var leder av Statens vegvesen i Vestfold, Tore Kaurin, som la fram Nasjonal transportplan lokalt i dag.