Forslaget kommer fra sjefen i den tyske interesseorganisasjonen for sivil, tysk luftfart (ADV), Christoph Blume.
Han foreslår å innføre «den israelske modellen» på tyske flyplasser.
Det innebærer at personer i såkalte «risikokategorier» skal gå gjennom andre sikkerhetsrutiner på flyplassene enn resten av de reisende. Ifølge Blume skal passasjerens bakgrunn avgjøre hvor skjerpet sikkerheten skal være, skriver den tyske nettavisen RP Online.
Han mener at man i forbindelse med sikkerhetskontroll på flyplasser bør dele de reisende inn i kategorier basert på etnisk og religiøs tilhørighet, livssituasjon og alder. Formålet skal være å gjøre det lettere å avdekke terrorplaner mot sivil luftfart.
ADV er representert på flyplasser i Sveits, Østerrike og Tyskland.
- Les også:
Får ikke støtte fra justisministeren
Tysklands justisminister Sabine Leutheusser-Schnarrenberger fra Det tyske fridemokratene (FDP) stiller seg imot forslaget.
– Vi har veltrent personell på flyplassene som med sunn fornuft kan avgjøre hvem som bør sjekkes grundigere, sier hun.
Justisministeren advarer mot stigmatisering av passasjerer på bakgrunn av deres opprinnelse eller religion.
En talsmann for de tyske kristendemokratene (CDU), Wolfgang Bosbach, sier at forslaget er velmenende, men at det er juridisk problematisk og upraktisk.
– Et slikt tiltak vil bryte med anti-diskriminering som er et av EUs grunnleggende prinsipper, sier Bosbach.
– Moderne tiltak mot terrorisme
Mannen bak forslaget, Christoph Blume, som også er lufthavnssjef i Düsseldorf, har høstet mye kritikk for utspillet. Men han har mottatt støtte fra enkelte hold også.
Rainer Wendt, som er leder av Den føderale fagforening for politiet, synes forslaget er et moderne tiltak mot terrorisme.
– Vi trenger slike tiltak mot bekjempelse av terror, som har vist seg å være et økende problem i de senere årene, sier Wendt.
På spørsmålet om Blumes utspill bryter med personvernet, svarer Wendt at det er viktigere å avverge terrorangrep hvor sivile liv kan gå tapt:
– Den viktigste personlige rettigheten, er retten til liv, svarer han.
- Les også:
Følger EU-regler
Luftfarten er underlagt en lang rekke internasjonale (EU) og nasjonale regler. Selv om EU fastsetter reglene og disse i utgangspunktet er like for alle, har hvert land en viss metodefrihet som fastlegges av den nasjonale myndighet.
Lufthavnen kan gjerne skjerpe regelverket i forhold til EUs regler, men de kan ikke slakke på dem.
I Norge er det Luftfartstilsynet (LT) som har det overordnede ansvaret for å føre tilsyn med at lover og forskrifter etterleves.
Ikke et tema i Norge
Luftfartsdirektør og sjef for Luftfartstilsynet Heine Richardsen sier at forslaget om å dele passasjerer inn i «risikokategorier» ikke engang er et tema i Norge.
– Forslaget omhandler profilering og er ikke noe nytt for oss, men vi har ikke tenkt i de baner fordi det berører andre fagområder enn flysikkerhet også. Det er problematisk med tanke på personvern og likebehandling. Per i dag har vi heller ikke det behovet innenfor «security» i Norge, sier Luftfartsdirektøren.
Richardsen sier at forslaget har vært diskutert i diverse flyfaglige organisasjoner tidligere, blant annet sikkerhetskommisjonen til European Civil Aviation Conference (ECAC).
- Les også:
700 sikkerhetskontrollører på OSL
På Oslo Lufthavn (OSL) er det omtrent 700 sikkerhetskontrollører som håndterer alle oppgaver omkring passasjer- og bagasjesikkerhet, samt sikkerhet generelt på flyplassen.
Disse er ansatt i sikkerhetsselskapet G4S, og er Oslo Lufthavns underleverandør på sikkerhetsområdet.
Ronnie Poulsen, som sitter i konsernledelsen til G4S, ønsker overhodet ikke å kommentere Blumes kontroversielle forslag.
– Vi uttaler oss ikke om slike ting. G4S er på Gardermoen for å utføre internasjonale og nasjonale regler som er blitt pålagt, samtidig som vi følger premissene fra OSL, sier Poulsen.
- Les også: