– Dette er første gang den norske marinen er involvert i sjørøveroperasjoner i nyere tid. Det er derfor veldig annerledes enn det vi vanligvis er drillet på. Dette er mer som et politioppdrag, sier skipssjef Ole Morten Sandquist til NRK.
I februar bestemte regjeringen at Norge skal bidra i kampen mot sjørøverne utenfor Somalias kyst. Siden da har mannskapet på KNM Fridtjof Hansen forberedt seg på oppdraget som venter dem - et oppdrag som er helt nytt for det norske forsvaret.
Eventyrlysten lokker
Mannskapet på 140 personer, må forberede seg på å være ute i seks måneder. Innkvartert i seksmannslugarer blir det trangt – og lite privatliv.
Cecilie Steine er 20 år gammel og klar for sitt første utenlandsoppdrag.
– For min del var det eventyrlysten som var det viktigste. Jeg kunne jo gjort noe annet i løpet av ett friår fra skolen, men man sier ikke nei når man har muligheten til å bli med et norsk mariefartøy på et internasjonalt oppdrag.
– Er du redd for hva som kan skje?
– Det er klart – man skal ikke undervurdere piratene, de har jo våpen. Men jeg tror det skal mye til for at noen angriper et stort marinefartøy. Så nei, jeg føler meg ikke spesielt redd, sier 20-åringen.
Tid er avgjørende
Mannskapet, blant dem også forsvarets maritime spesialstyrker (MJK), har den siste tiden gjennomført en siste testseilas på vestlandet. Rutinene må sitte, for om det oppstår et kapringsforsøk, er tid avgjørende.
– Vi jobber tett med mannskapet og skipssjef ombord under dette oppdraget. Dette samarbeidet er nybrottsarbeid for begge parter, sier lederen for de maritime spesialstyrkene.
Spesialstyrkenes arbeid vil være å innhente sjørøverne før kapringen er et faktum. Verken han eller andre i spesialstyrketeamet ønsker å bli identifisert med navn eller bilde.
Tallet på kapringsforsøk utenfor Somalia har økt i år. Bare de første seks månedene var tallet oppe i 140 kapringsforsøk.
Les også:
Bistår i gisselsituasjoner
Hovedoppgaven til den norske fregatten er å beskytte matvareleveransene til Somalia, men også å hindre kapringer av handelsskip i området.
– Vår oppgave er å drive politiarbeid og være synlige. Det i seg selv vil nok ha en avskrekkende effekt. I tillegg vil vi komme til unnsetning om vi får melding om at en kapring er i ferd med å finne sted, sier skipssjef Ole Morten Sandquist.
– Har dere kompetanse om bord til å løse en gisselsituasjon?
– Ikke nødvendigvis alene og uten forsterkninger, men vi har personell og kompetanse til å bidra i en slik situasjon.
– Tror du at det vil skje?
– Det er vanskelig å si. Jeg tror ikke det kommer til å skje, men vi er beredt om det gjør det, sier skipssjefen.
Les også:
Våpenbruk
Fregatten er utstyrt med ekstra våpen spesielt for oppdraget i Adenbukta – fire fjernstyrte 12,7mm miltraljøser, som mannskapet kan skyte på mål uten å selv måtte eksponere seg for fare. Skipssjefen tror ikke at ekstrautrustningen vil føre til en lavere terskel for våpenbruk.
– Nei, våpenbruk vil alltid være et resultat av behovet der og da. Det vil ikke bli misbrukt fordi man har mulighet til å styre det innenifra, sier Sandquist.
– Ikke farlig
Også sanitetstilbudet om bord er forsterket – med ekstra kirurg, anestilege og sykepleier. Men operasjonen i Adenbukta anses ikke som spesielt farlig.
– Dette er en fredstidsoperasjon, og ikke en del av en væpnet konflikt. Derfor mener jeg risikoen er moderat, sier skipssjefen.
Les også:
KNM Fridtjof Nansen vil trolig være på plass i Adenbukta i siste halvdel av august, hvor de vil slutte seg til åtte andre EU-fartøyer som allerede er på plass som en del av ”Operasjon Atalanta”. Prislappen på det seks måneder lange oppdraget er omtrent 200 millioner kroner.