Den italienske avisen Corriere della Sera siterer dokumenter fra den lukkede høringen om forliset av «Costa Concordia» natten til 13. januar i år. Skipet hadde 4229 mennesker om bord da det traff et skjær utenfor øya Giglio i Italia og kantret. 32 mennesker omkom.
- LES OGSÅ: Skipsulykke utenfor Italias vestkyst
- LES OGSÅ: Enda en omkommet funnet
Etterpå ble det kjent at kapteinen hadde forlatt skipet før folk var evakuert, og at han gikk altfor nær land.
Den svarte boksen virket ikke
Under den lukkede høringen kom det fram at skipets såkalte svarte boks var ute av drift. Etterforskerne har bare en datamaskin om bord å holde seg til når det gjelder skipets bevegelser og kapteinens kommandoer - men også denne ble skrudd av før midnatt rett før ulykken.
Ifølge etterforskerne ble deler av skipets tekniske utstyr ødelagt 9. januar, fire dager før forliset.
I rapporten fra høringen står også rederiets respons på etterforskernes funn. Skipets eiere, Costa Crociere, skriver at rederiet ikke visste at dører som skulle vært forseglet, var åpne. De mener at kartene var kapteinens ansvar. Og at ingen av feilene på det tekniske utstyret var store nok til å hindre skipet i å seile.
Det blir en rettslig høring om forliset senere denne måneden. Her blir de fulle tekniske analysene fra etterforskerne offentliggjort.
Kapteinen skal for retten
Fortsatt er kaptein Fransesco Schettino - Italias mest forhatte mann i januar - og åtte andre under etterforsking. Tre av disse er ansatte i rederiets administrasjon.
I tillegg er også verdens største cruiseoperatør, Carnival Corp., trukket for retten av overlevende etter forliset. Costa Cruise (Crosiere på italiensk) eies av Carnival Corp. De overlevende mener at Carnival tjente på å bygge skipet lite sjødyktig.
- LES OGSÅ: - Kom deg om bord igjen, kaptein!
Skipet skulle repareres når det nådde neste havn 14. januar. En representant for rederiet sier til Corriere della Sera at den svarte boksen ikke var ute av drift:
– Den svarte boksen sendte bare en feilkode, noe som abslutt ikke betyr at VDR-en ikke virket, sier talsmannen.
VDR er sjøfartens ferdsskriver - Voyage Data Recorder.
Han hevder også at det ikke er noen lov eller internasjonale regler som sier at et skip ikke kan seile i en slik tilstand.
– Men skipet skulle aldri ha seilt så nær kysten, understreker rederiet, og legger dermed all skyld på kapteinen.
Rederiet har da også saksøkt sin egen kaptein.
- LES OGSÅ: Rederiet saksøker Concordia-kaptein
- LES OGSÅ: Kapteinen skylder på rederiet