Det er litt som Norge og Sverige: Den nyrike lillebroren på vestsiden av fjellene, den lett fallerte stormakten i øst.
De er ulike i mye, og krangler; men er blant nasjonene som et eldre ektepar å regne.
NRK Grafikk
Det vakte derfor oppsikt da to spioner fra det chilenske etterretningsvesenet ble tatt på fersk gjerning i det argentinske konsulatet i den chilenske byen Punta Arenas nylig.
Dårlig manuskript?
Ytre sett virker det som en særdels dårlig B-film fra Hollywood. Så klønete var planleggingen og gjennomføringen.
Riktignok var det søndag, men de to spionene hadde ikke sjekket om konsulatet var åpent den dagen. Hvilket det altså var! Da visekonsulen kom på jobb, var de to agentene i full gang. Arkivskuffer var åpne og de to holdt på med fotoapparater og kopimaskiner.
Da de skjønte at de var avslørt, stakk de av, men kanskje litt for fort. Den ene glemte igjen vesken sin der han hadde identifikasjonspapirene sine. Det er bare i dårlige Hollywood-filmer at spioner har med seg den slags på jobb.
Oppvask
Argentinerne valgte umiddelbart å offentliggjøre episoden. Chilenerne la seg langflate og innrømmet alt.
Fra Stillehavssiden av Andesfjellene het at det militære
etterretningsvesenet hadde handlet på egen hånd, at øverste ansvarlig hadde trukket seg frivillig, og at de skyldige var sagt opp.
Den argentinske ambassadør i Santiago ble innkalt og fikk alle de unnskyldninger, bortforklaringer og beklagelser episoden tilsa. Det holdt for Buenos Aires, og argentinerne aksepterte den raske og handlekraftige reaksjonen.
Røtter i virkeligheten
Det hele som har et komikkens skjær over seg, er forankret i en politisk virkelighet.
Faklandsøyene er også en del av denne historien. Her Sea Lion på kysten av Falklandsøynene som prins Charles besøkte i 1999. Foto: Dylan Martinez, AP
21 år etter Falklandskrigen er Punta Arenas helt sør i Chile, fastlandsforbindelsen for de britiske øybeboerene, 500 kilometer utenfor den argentinske Atlanterhavskysten. Argentina mener at det er på tide at fly- og turisttrafikk normaliseres etter så lang tid, og at det naturlige nå er et fast rutetilbud mellom Falklandsøyene og Argentina.
Argentinske myndigheter mener det må bli slutt på at flytil og fra Falklandsøyene flyr over argentinsk luftterritorium og lander i Chile.
Annen verdenskrig
Det går bare ett fly i uka, men chilenerene ønsker flere avganger. Tursittrafikken til Falklandsøyene vokser og det er behov for økt kapasitet.
Argentinerne har sagt nei. De ønsker nå å bruke veksten i trafikken til å presse frem en endring. Flyene bør være argentinske og gå, som før 1982, fra byen Comodoro Rivadavia i Patagonia til Port Stanley (eller Puerto Argentina på Malvinas som argentinerne kaller det); er holdningen.
Argumentet skal være at siden Lufthansa fikk lande i Paris i 1962, 17 år etter at 2. verdenskrig var slutt; så bør Aerolineas Argentinas kunne få lande på det omstridte arkipeaget 21 år etter at Falklandskrigen var slutt.
Spionoppdraget
Det var angivelig dokumenter knyttet til denne problemstillingen chilenerne var ute etter. Og det er ganske klart at når det gjelder trekantforholdet mellom Argentina, Chile og Falklandsøyene i denne delen av verden, kan det være at Argentina holder kortene tett til brystet.
I 1978 var de to militærdiktaturene i ferd med å gå til krig over tre ubebodde øyer i Beagle-kanalen og i 1982 støttet Pinochet-regimet, som eneste latin-amerikanske land,
britene i Falklandskrigen. Så det kan være det var noe å hente i skrivebordsskuffene i Punta Arenas.
Men sannsynligvis ikke. Det er bare en ting å si om den saken: Chilenerene dummet seg kraftig ut. Men det skal de ha. På 24 timer var alt oppe og avgjort, og argentinerne - heter det så vennlig - har satt en strek over det hele.
Mon det?