Hopp til innhold

Kan bli tidenes dyreste leteaksjon

PEARCE (NRK): Søket etter savnede Malaysia Airlines flyet kan bli 10 ganger så dyrt som søket etter Air France-flyet som styrtet i havet utenfor Brasil. Nå begynner kranglingen om regningen.

Søke etter Malaysia Airways flyet

I snart fire uker har fly og skip lett etter det savnede Malaysia Airways flyet. Ingen har foreløpig diskutert prisen.

Foto: RICHARD WAINWRIGHT / Afp

Søket etter det savnede Malaysia Airlines flight MH370 kan bli tidenes dyreste leteaksjon.

– Hvis denne leteoperasjonen må pågå i flere år framover, vil den koste minst 200 millioner amerikanske dollar hvert år (1,2 milliarder norske kroner), sier oseanografen Zhao Chaofang til avisen South China Morning Post.

– Ikke drøftet pris

Frankrike og Brasil brukte mer enn 40 millioner dollar (240 millioner kroner) i løpet av de to årene de lette etter «svarte boksen» til Air France-flyet som styrtet i Atlanterhavet utenfor Brasil for fem år siden.

Den gangen ble det også satt inn undervannsroboter i søket etter de 50 besetningsmedlemmene og de 228 passasjerene som mistet livet i ulykken.

Men de utgiftene kan mangedobles når regningen etter MH370 skal gjøres opp.
Kinesiske eksperter mener Kina allerede har brukt millioner av yuan på søket.

– 200 millioner dollar årlig dekker knapt den multinasjonale leteaksjonen, mener Zhao.

Men foreløpig har ingen diskutert prisen og ingen har drøftet hvem som skal plukke opp regningen.

– Hverken vi eller noen av våre samarbeidsland har diskutert prisen. Alt handler om å finne flyet og prisen har ikke engang blitt nevnt, sier Malaysias fungerende transportminister, Hishammuddin Hussein ifølge den kinesiske avisen.

C-17 Globemaster kommer inn med SeaHawk helikopter til flybasen Pearce

Video: På flybasen i Pearce i Australia flys det inn ekstra helikoptre med store C-17 Globemaster fly.

Nytt søkeområde

I dag besluttet australske myndigheter å flytte søket etter det savnede flyet 1000 kilometer lenger nordøst enn det tidligere søkeområdet i Den Indiske hav.

Til sammen er det bare i dag satt inn 10 fly og seks skip i søket som har pågått i snart fire uker.

Foreløpig så finnes det ingen internasjonal samkjøring av kostnadene knyttet til leteaksjonen, og i teorien så er det landet som leder leteaksjonen, altså Malaysia, som tar regningen, ifølge Oh Ei Sun ved S. Rajaratnam School of International Studies i Singapore.

Samtidig så understreker han at det er sedvane at de deltagende landene er med og dekker regningen.

27 land deltar

Frem til nå har letemannskaper fra i alt 27 land deltatt i søket med fly, skip og satellittpersonell.

Kina har hatt 10 skip, Australia fem, Malaysia seks og ett skip har kommet fra Storbritannia. Hvert av disse skipene bruker anslagsvis drivstoff til en verdi av minst 7000 kroner hver time.

I tillegg kommer kostnadene knyttet til bruken av satellitter, fly og personell.

Selve flyet er forsikret av lokale forsikringsselskap i Malaysia, som har reassurert mesteparten av beløpet hos et forsikrings-konsortium, eller en gruppe av forsikringsselskaper, som er ledet av Allianz Global Corporate & Specialty, et selskap i den tyske Allianz-gruppen.

Siden Malaysia Airlines største fly er en Airbus A380, som tar 494 passasjerer. Så tar selskapets forsikring utgangspunkt i at det er det største flyet i flåten som kan forulykke. Noe som betyr at selskapet er godt forsikret.

Men hvilken paragraf som vil bli benyttet er høst uklart siden det knyttet stor usikkerhet hva som egentlig har skjedd med flyet.

SISTE NYTT

Siste nytt