Hopp til innhold

Slik vil ISIL vinne propagandakrigen

Blodige krigere, maltraktering av lik og vaiende ISIL-flagg i Bagdad. Terrororganisasjonen ISIL tyr til ekstreme metoder og bruker sosiale medier som et mektig våpen.

ISIL-soldater i den syriske-provinsen Raqqa

ISIL-soldatene har fått tilgang til tungt militært-materiell. Her kjører de gjennom Raqqa-provinsen i Syria med en tanks overtatt fra de irakiske styrkene.

Foto: STRINGER / Reuters

Samtidig som ISIL erobrer store landeområder, preges den ytterliggående islamistgruppen av ekstreme fotografier, tweets og terrorvideoer på sosiale medier.

Slik har ISIL blitt mektige i propagandakrigen, forteller Truls Hallberg Tønnesen ved Forsvarets forskningsinstitutt.

– ISIL har kommet i en helt unik situasjon med deres ekstreme videoer, meldinger og fremgangsmåter. De vet at særlig vestlige internasjonale medier følger dem med argusøyne, og de vet at motstanderne følger dem. ISIL vet hvordan de skal få oppmerksomhet og utnytter det for alt det er verdt, forklarer Tønnesen.

Dette gjør at de er et hestehode foran myndighetene og andre sunnimuslimske opprørsgrupper.

De lykkes med å nå tusenvis før innlegg blir slettet.

I PSTs søkelys

I forrige uke fikk vi i en terrorvideo på Youtube se den norsk-chilenske islamisten fra Skien, om hvordan han sammen med andre opprørere angivelig fra ISIL skal ha drept irakiske soldater i kampen om en grensestasjon.

Politiets sikkerhetstjeneste etterforsker nå 24-åringen, Bastian Vasquez (24) for å vise støtte og/eller deltagelse til terrororganisasjonen.

Propagandavideo fra Irak

Tønnesen, som skriver doktoravhandling om forhistorien til ISIL, forteller at vestlige krigere fungerer svært godt for mediestrategien.

– De er nyttige i propagandaøyemed. Det gir inntrykk av å være en multinasjonal organisasjon som har støtte i hele verden, men er kanskje ikke så mektige som de gir uttrykk for, sier han.

Egen applikasjon

Nå har flere tusen som følger ISILs Twitter-konto en egen applikasjon, skriver avisa The Guardian. Her må brukeren godta at terrororganisasjonen benytter kontoen til å sende ut nyheter om ISILs fremgang, bilder og videoer.

Avisa skriver videre at de i sin svært profesjonell mediestrategi benytter profesjonelt utstyr for videoproduksjon, og av bildebehandlingsprogrammet Photoshop.

Det at meldingene sendes ut fra mange tilhengere samtidig, gir stort gjennomslag på nettsteder og andre sosiale medier – i motsetning til om meldingene hadde blitt sendt ut fra én sentral adresse.

– ISIL har helt klart en agenda, og bruker sosiale medier som et mektig våpen for å skremme sine fiender, sier Abu Bakr al-Janabi til The Guardian.

– Vil skremme fiender

Han er ISIL-tilhenger som har flyttet fra Irak til Europa.

ISIL sier til fiendene: «Se hva som skjer om du prøver å stanse oss». Og det virket. Mange soldater deserterte så snart de så de svarte flaggene til ISIL.

Videoen til den norsk-chilenske islamisten er nå fjernet fra Youtube. Det samme gjelder en rekke andre videoer som har blitt publisert.

Blant annet ble videoen «Sword IV» og «There Is No Life Without Jihad» fjernet fra nettstedet Youtube.

Sistnevnte viser irakiske soldater som maltrakterer lik og fanger som må grave sine egne graver, ifølge den arabiske TV-kanalen, Aljazeera. Her oppmuntrer også fem unge menn med våpen vestlige til å melde seg.

Videresendt til tusenvis

Nylig sendte ISIL ut en Twitter-melding med et manipulert bilde av en kriger med et ISIL-flagg vaiende i vinden i Bagdad. Teksten sa at de nå var på vei til Bagdad.

Denne meldingen ble videresendt av et ukjent antall tusen brukere av ISIL-appen. For Twitter-brukere som søkte på emneknaggen Bagdad, kunne det lett framstå som om flagget som vaiet fra en regjeringsbygning i det sentrale Bagdad var ekte.

Mange innbyggere i den irakiske hovedstaden skal ha blitt skremt av denne Twitter-meldingen.

– Gode på å appellere til følelser

Tønnesen forteller at ISIL startet tidlig med å være aktive på ulike sosiale nettforum.

Gruppen, som i en årrekke var mest kjent som Al Qaida i Irak, ble etablert etter den USA-ledede invasjonen i 2003. På dette tidspunktet begynte gruppen å jobbe mot sosiale medier ved å være aktiv på ulike sosiale nettforum.

På dette tidspunktet begynte gruppen å spre sin propaganda effektivt via internett og ble etter hvert også svært aktive på sosiale medier.

– ISIL er gode på å bruke retorikk ved å hele tiden appellerer til følelser. I innleggene og videoene appellerer de til å støtte opp om sine muslimske brødre og søstre, at de må bli med på å forsvare andre muslimer og at de nå har en gyllen mulighet til å bli med «oss» for å danne en muslimsk stat, forteller Tønnesen.

SISTE NYTT

Siste nytt