Hopp til innhold

Slik svindles Spania-turistene

Både svindlerne og ofrene er norske, og det brukes utspekulerte metoder for å få turistene på kroken. Trolig er norske turister svindlet for 10 millioner kroner av såkalte «ferieklubber» på Gran Canaria.

Grete Marie Sørensen og Arild Rune Johnsen

Grete Marie Sørensen og Arild Rune Johnsen viser fram kontrakter, kuponger, medlemskort og glansede brosjyrer. Alt så profesjonelt ut da avtalen ble inngått på Gran Canaria i fjor vinter.

Foto: Ellen Viseth / NRK

– Vi gikk langs strandpromenaden i Puerto Rico da vi ble huka av en veldig trivelig fyr som snakket godt norsk. Han ga oss et skrapelodd, og vi vant. Så ble vi puttet i en taxi og kjørt til et flott hotell – det nyttet ikke å si nei, forteller Grete Marie Sørensen og Arild Rune Johnsen fra Rykkinn.

Vel framme ble de lovt en ukes gratis opphold i en flott suite på hotellet i Arguineguin. I tillegg inneholdt «premien» en tur til Tenerife.

– Jeg har aldri sett maken til hotell. Det var en fantastisk luksus, forteller Sørensen.

Betalte 42.000 kroner

Deretter begynte propagandaen for ferieklubben. Dersom det norske paret meldte seg inn, skulle de få et toukers cruise i USA og en ferie til et valgfritt reisemål. De kunne også ta med familien, så lenge de betalte flyreisen selv. Prisen for medlemskapet var 42.000 kroner.

Denne framgangsmåten beskrives også av en rekke Gran Canaria-turister som har tipset NRK, samt på forskjellige nettforum og blogger. Metoden ligner mye på såkalt timeshare-svindel, der folk lures til å betale høye summer for å bruke en leilighet som kanskje ikke engang finnes.

Sørensen og Johnsen hadde hørt om timesharesvindel, og var derfor i utgangspunktet skeptisk til selgere de møtte på stranden.

– Det var tydeligvis viktig for dem å si at dette ikke var timeshare. De presenterte seg mer som et slags reisebyrå. Om vi ringte dem, kunne de også ordne andre billige reiser, sier Sørensen.

Gran Canaria

De siste par dagene er totalt 74 personer arrestert for å ha solgt fiktive timeshare-produkter til turister på Gran Canaria.

Foto: AFP

Lurt av eldre, norsk kvinne

På hotellet ble paret møtt av en ung, norsk mann og en norsk kvinne på nærmere 70 år.

– Hun var blid og hyggelig, og ga av seg selv. Hun fortalte om slag livet hadde gitt henne, og hun fortalte om slektninger hun hadde i Rykkinn. Det ble en lang venninneprat, og jeg fikk sympati for denne damen, forteller Sørensen.

– Det viser seg at gamle damer kan være skumle de også, sier Johnsen.

Men selv om den norske damen var hyggelig, var det én spesiell episode som beroliget Sørensen:

– Det kom et godt voksent ektepar inn fra gata og hilste som gamle kjente. Med ord som «hyggelig å se dere igjen» og «lenge siden sist» fikk de meg til å tro at dette var fornøyde kunder som holdt kontakten og kom tilbake, sier Sørensen.

– Blir mer og mer sint

Paret meldte seg inn i ferieklubben og betalte pengene i november i fjor. Siden har de ikke tenkt så mye på det, siden de uansett ikke ville benytte seg av reisetilbudet før til vinteren.

I går satt de på hytta da de fikk se NRKs sak om ferieklubbsvindlerne i Arguineguin. Da ringte alarmklokkene, og paret forsøkte straks å kontakte reiseklubben.

Der var det ingen som svarte. Johansen får heller ikke til å logge inn på selskapets nettside. Nå føler paret seg naive og dumme.

– Jeg hadde antennene ute, men det var dårlige antenner viste det seg. Å miste pengene er én ting, men å føle seg så forbanna lurt er verre. Jeg blir mer og mer sint, sier Sørensen.

– Bruker info om ofrene

Leder for Forbruker Europa, Ragnar Wiik, har det siste døgnet fått 30 henvendelser fra nordmenn i samme situasjon som Sørensen og Johansen. Alle forteller om samme modus hos svindlerne.

– Først får de et skrapelodd som de vinner på, og så blir de tatt med til et møte. Ofte blir de lokket av at de kan vinne en iPad. Så blir de sittende i møtet i mange timer mens de blir lokket med fine avtaler. Hver avtale koster 30-40.000 kroner, men én jeg har snakket med har betalt 96.000 kroner, forteller Wiik.

Han bekrefter det Sørensen og Johnsen forteller: Svindlerne er hyggelige og svært utspekulerte.

– De snapper opp informasjon om dem de vil lure, som de senere bruker. Når vi går gjennom rapportene er det noen norske navn som går igjen. I tillegg vet vi at selskapene bruker norske ungdommer for å skaffe kunder, forteller Wiik.

Ragnar Wiik

Leder for Forbruker Europa, Ragnar Wiik, har det siste døgnet fått 30 henvendelser fra nordmenn som har blitt svindlet av såkalte ferieklubber på Gran Canaria og på Rhodos.

Foto: Ellen Viseth / NRK

Retter seg mot eldre

Han har så langt ikke hørt om én eneste fornøyd forbruker som har inngått avtale med selskapene som nå er anmeldt.

– Ofrene er stort sett mellom 60 og 70 år, og som regel ikke fra Oslo. Noen blir utsatt for aggressiv markedsføring, mens andre møter rolige, hyggelige selgere, sier Wiik.

Han forteller at de også har fått rapport om to tilfeller på Rhodos, hvor de ikke tidligere har hatt saken. Modus er det samme: Folk blir lurt av skrapelodd og falske gevinster.

Kan få tilbake penger

Selv om Wiik tviler på at selskapene som nå er anmeldt vil betale tilbake det folk har betalt, kan det finnes måter å redde sparepengene på.

– Kanseller kjøpet, deretter ta kontakt med banken. Dersom man har brukt kredittkort har man gode rettigheter. Man kan også ha visse rettigheter dersom man har betalt med debetkort og ikke fått varen man har betalt for. Har man overført pengene via nettbank er det ingen klare regler. Da er det opp til bankene hvordan de velger å håndtere saken, sier Wiik.

Tror pengene er tapt

Grete Marie Sørensen og Arild Rune Johnsen betalte medlemskapet med et vanlig bankkort. De har tenkt å politianmelde saken, men har ikke noe stort håp om å få tilbake pengene.

– Nei, det får gå på tabbekvoten, sier Johansen.

– Jeg tror ikke vi får pengene tilbake, men er det fint om de involverte får svi litt, sier Sørensen.

SISTE NYTT

Siste nytt