Til sammen døde 118 mennesker i ulykken da SAS-flyet med 110 passasjerer kolliderte med et privatfly av typen Cessna 8.oktober i fjor.
Tre av de omkomne var norske, 16 var danske og 17 var svenske.
118 personer omkom i flyulykken på Linate-flyplassen i Milano. (Arkivfoto)
Mangler konklusjon
Kommisjonen har ennå ikke tatt stilling til skyldspørsmålet. Dette vil kommisjonen gjøre først i sin sluttrapport, melder det svenske nyhetsbyrået TT.
Men likevel slår kommisjonen allerede nå fast at ingen av mannskapet på SAS-flyet bidro til at ulykken skjedde. Den foreløpige utredningen peker på to tenkbare årsaker til ulykken: den menneskelige faktor og været.
Tidligere har en ekspertgruppe som gransket flyulykken konkludert med at sikkerhetsrutinene på Linate-flyplassen var skjødesløse, omtrentlige og overfladiske.
Roser flygeren
Katastrofen skjedde etter at piloten i Cessna-flyet kom ut på feil rullebane. Samtidig var SAS-flyet på vei til å lette. Høyre motor falt av, men likevel forsøkte SAS-piloten å fullføre starten, og dro på med full gass på den gjenværende motoren. Skadene på flyet gjorde imidlertid at drakraften gikk ned, og farten sank raskt.
Etter et titall sekunder reverserte piloten motoren for fullt. Dette kan ha endret flyets bane og forhindret en enda verre katastrofe og kollisjoner med andre fly eller med passasjerterminalen, skriver kommisjonen i rapporten.
Kommisjonen roser også den svenske pilotens handlemåte. Hans oppførsel etter kollisjonen viser beundringsverdig flykunnskaper, skriver kommisjonen.