Hundredollarsedlene flyter i amerikanske valgkamper. (Foto: Scanpix)
Bortsett fra til den føderale høyesterett er det i USA tradisjon for at dommere velges direkte av folket.
Mens den vanlige amerikanske politikken i årevis har vært en dyr affære for kandidatene, med behov for penger til TV-reklame og valgkamp-organisasjon, har dommervalgene levd ett mer nøkternt liv.
Det ser ut til å ta slutt i år, så langt er det brukt over 8 millioner dollar på TV-reklame i de forskjellige dommervalgene.
- Dette ser ut til å være året da dammen brister, sier Bert Brandenburg, som leder en forening for reform av domstolene, til "New York Times".
Delstats-domstoler
Det er i valgene til de lokale delstatenes høyesterett at de store pengene nå taes i bruk.
Mens den føderale høyesterett årlig avgjør rundt 80 saker av prinsipiell karakter, avgjør delstatenes domstoler tusenvis av saker basert på hver delstats lover.
Avgjørelsene som blir tatt i delstatenes domstoler kan handle om alt fra om homofile skal kunne inngå partnerskap til tolkningen av en lov om utslipp av miljøgifter.
Avgjørelsene kan være viktige både politisk og økonomisk, og derfor har valgkamp-pengene i år begynte å flyte også i dommervalgene.
Fra null til to millioner
Et godt eksemper er Illinois, der de to kandidatene til en plass i delstatens høyesterett har brukt rundt to millioner dollar på TV-reklame så langt i høst.
For fire år siden ble det ikke brukt et øre (eller cent) på TV-reklame i et tilsvarende valg i Illinois, mens det i 2002 ble brukt 320.000 dolllar.
Illinois er heller ikke noe særtilfelle, i Virginia har en utfordrer brukt rundt 2,5 millioner dollar på å vinne valget mot en sittende høyesteretts-dommer.