Hopp til innhold

– Kinesisk skip har fanget opp signal

Et kinesisk patruljeskip på jakt etter spor fra det savnede malaysiske passasjerflyet, skal lørdag ha fanget opp et signal i Indiahavet.

Markerer et mulig funn i søket

En markør droppet fra et australsk Orion-fly sender ut røyk for å markere et mulig funn i søket etter det savnede Malaysia Airlines-flyet. Skip hentet opp flere gjenstander fra sjøen forrige uke – uten at det ble gjort funn av vrakgods. Arkivbilde.

Foto: POOL / Reuters

Det er det statlige kinesiske nyhetsbyrået Xinhua som melder at skipet fikk inn signal sør i Indiahavet lørdag kveld lokal tid, ifølge CNN. Ifølge Xinhua kan signalet stamme fra en boks fra det savnede malaysiske passasjerflyet.

Signalet ble fanget omtrent ved breddegrad 25 sør og lengdegrad 101 øst som er i nærheten av der ekspertene har vurdert at flyet kan ha styrtet i havet.

Det skal dreie seg om et pulserende lydsignal med 37.500 svingninger per sekund. (37,5 kilohertz). Det er identisk frekvens som de to såkalte svarte boksene, taleregistratoren og ferdskriveren, sender på.

Lederen for det australske flyvåpenet, Angus Houston, sier ifølge nyhetsbyrået AP at signalet er likt det de svarte boksene sender ut, men sier det foreløpig er alt for tidlig å si om signalet kommer fra MH370.

Havforskeren Simon Boxall maner til varsomhet og advarer mot å trekke for raske konklusjoner.

– Dette kan være mange forskjellige ting, sier han og trekker fram at frekvensen også brukes av annet maritimt utstyr. Jeg vil virkelig se at dette blir bekreftet, sier han til CNN.

Boxall sier at det har vært flere blindspor i dette søket, og at dette kan være et falskt signal.

– Dette er standard lydsignal for svarte bokser

– Dette er standard lydsignal for svarte bokser, sier Anish Patel.

Patel er direktør i selskapet Dukane Seacom som har spesialisert seg på havutstyr og havforskning.

Han er overrasket at det bare skal være oppdaget ett signal, siden begge de to svarte boksene sender ut lyd på samme frekvens.

– Jeg vil aller helst se at det blir satt inn mer ressurser, Gjerne at det blir sluppet noen sonarbøyer fra fly, sier Patel.

Ikke bekreftet at dette signalet stammer fra boksen

Men det er så langt ikke bekreftet at dette signalet kommer fra en av de svarte boksene som tilhører flyet. Australske myndigheter har foreløpig ikke kommentert funnet.

Den australske forsvarsministeren David Johnston sier at han ennå ikke er informert om funnet, og advarer om at det ikke nødvendigvis er fra flyet.

– Vi har hatt mange blindspor i denne saken, sier han til australske ABC.

Det var det kinesiske patruljeskipet Haixun 01 som registrerte signalet. Også Xinhua skriver at det gjenstår å fastslå at signalet faktisk kom fra det savnede flyet.

Luftfartseksperten i CNN, den meget erfarne David Soucie er langt mer optimistisk:

– Dette er et ping fra en svart boks sier han på egen kanal, – dette har jeg arbeidet med i mange år, og jeg kan ikke tenke meg hva annet det kan være.

Dette er spesialredskapet

Dette er spesialredskapet den australske marinen bruker i søket etter det forsvunne passasjerflyet. Den senkes ned under overflaten og søker etter signaler fra ferdskriver og taleregistrator.

Foto: HANDOUT / Reutser/NTB Scanpix

Signalet fra den svarte boksen kan dø ut

Det potensielle funnet skjer få dager før de svarte boksene slutter å sende ut signaler. Batteriet i disse boksene varer kun i rundt en måned. Deretter slutter de elektroniske signalene.

Ingeniørene som konstruerer boksene garanterer at batteriene vil vare i en måned, men de kan vare lengre. Det er mulig at de kan vare i ytterligere 15 dager.

Utfordringen for letemannskapene, skriver CNN, er at det ikke finnes noen registrering hos fabrikanten av at akkurat de to batteriene i flyet som forsvant ble byttet ut i 2012 slik de skulle ha blitt gjort. Dersom de ikke ble byttet ut, kan livstiden være så kort som 20 dager.

Kan gi svaret på hva som skjedde med flyet

Dersom taleregistrator og ferdskriver blir funnet, kan disse boksene gi svaret på hva som skjedde med det malaysiske flyet da det forsvant. De svarte boksene tar opp det som skjer i cockpit og registrerer alle flyets bevegelser.

Taleregistratorene beholder lyden bare fra de to siste timene før et fly styrter, så dersom det var stille i cockpit mot slutten, er disse dataene ikke like nyttige. Data fra hele turen blir beholdt i ferdsskriveren.

Det mest intensive søket etter det forsvunne Malaysian Airlines-flyet ble satt i gang i det sørlige Indiahavet lørdag. Inntil 13 fly og 11 skip deltok lørdag i søket i det indiske hav hvor håpet er å finne de såkalte svarte boksene, ferdskriveren og taleregistratoren.

savnet fly søk

Til tross for den massive leteoperasjonen er det ikke funnet noen vrakrester som kan antyde hvor flyet gikk ned. Arkivbilde.

Foto: ROB GRIFFITH / Afp

Bruker store ressurser i letearbeidet

Eksperter har varslet at sonarutstyret kan bli til liten til nytte med mindre etterforskerne klarer å danne seg en klarere ide om hvor flyet traff havoverflaten.

Grunnen er at utstyret kun kan søke i en begrenset utstrekning, og at utstyret må slepes bak skipene i lav fart, noe som betyr at det ikke kan dekke et stort havområde raskt.

Malaysiske og australske myndigheter bruker fremdeles store ressurser i søket etter det forsvunne flyet. Trass den massive leteoperasjonen er det ennå ikke funnet noen vrakrester som kan antyde hvor flyet gikk ned.

Det var 239 mennesker om bord i Boeing 777-flyet da det forsvant for snart fire uker siden. Flyet var på vei fra Malaysia til Kina.

Malaysias fungerende samferdselsminister opplyste lørdag at det er nedsatt tre forskjellige komiteer som skal granske forsvinningen av flyet.

SISTE NYTT

Siste nytt