Alle «sannhetene» om det savnede flyet

Etter over en uke uten spor, vokser antall teorier om hva som kan ha skjedd med Malaysia Airlines MH370. Vi har sett nærmere på konspirasjonsteoriene og hva ekspertene mener kan ha skjedd.

Malaysia 3D-kunst

SOM SUNKET I JORDEN: Studenter samles rundt et tredimensjonalt kunstverk av det savnede flyet, malt i en skolegård i Makati city i Manila. Kunstnerne mener med dette å vise sympati med de pårørende til de om bord på det savnede Malaysia Airlines MH370

Foto: ROMEO RANOCO / Reuters

Mange undrer seg hvorfor det tok en uke for myndighetene å finne ut at flyet endret kurs, og at den siste ukens leteaksjoner kan ha vært til ingen nytte.

Statlig media i Kina er blant dem som har refset Malaysias håndtering.

En gruppe passasjerer skal ha overlevert et protestskriv til Malaysia Airlines der de krever at selskapet avslører «sannheten» om hva som har skjedd med flyet.

Og sannheten er det mange som mener de er på spor av:

  • Stjålet og gjemt i Pakistan

Mediemogul Rupert Murdoch er blant dem som ikke er redd for å slenge ut egne teorier på Twitter:

Laster Twitter-innhold
  • Bortført av UFO

NRK er nok ikke det eneste nyhetsmediet som har fått tips i innboksen om at en UFO må ha bortført flyet.

Laster Twitter-innhold
  • Skutt ned

En av teoriene er at militære styrker skal ha skutt ned flyet ved en feil under en øvelse. Det forklarer ikke hvorfor flyet endret kurs, men om alt er en dekkoperasjon fra myndighetens side, er jo ingenting umulig.

  • Skal brukes til å legitimere angrep

En person som beskrives som en kjent norsk konspirasjonsteoretiker skrev i går:

«Sterk mulighet er at dette flyet skal brukes i en ny flybåren terrorsaga – folk husker jo 9/11 – som skal skyldes på ett av USAs neste bombemål: Syria, Krim, Russland, Iran eller Kina.»

  • Kapret og fløyet til Nord-Korea

Medlemmer på internettforumet Reddit har diskutert om flyet er kapret og fløyet til Nord-Korea. De viser til en tidligere kapring i 1969, der Korean Air Lines YS-11 med 46 passasjerer om bord på vei til Seoul ble kapret og landet i Nord-Korea.

Nord-Korea er kjent for sitt hemmelighold og kontroll med blant annet mobilnettverk.

At flyet skulle ha fløyet til Nord-Korea strider med opplysningene fra Malaysias statsminister om de to mulige korridorene flyet kan ha tatt.

  • Oljemafia ville stoppe teknologi-utviklere

Reddit er også kilden til en annen teori. Der hevdes det at 20 ansatte i teknologiselskapet Freescale var om bord i MH370.

«Det virker merkelig for meg at 20 av deres ansatte var om bord i flyet, og at jobbet med forsvarsindustri, og så forsvinner plutselig flyet,» skriver en av brukerne.

En bruker på Facebook tok det et skritt videre.

«Et annet mistenkelig faktum er at 20 av de beste ingeniørene i elbil-industrien var på flyet. Om oljemafiaen sto bak terrorangrepet, kan det være fordi svært effektive elbiler var rett ved å lanseres,» skriver vedkommende.

  • Truffet av meteor

En meteor ble rapportert i området rundt tidspunktet flyet tok av, men dette regnes av eksperter som en av mange merkelige teorier i fravær av opplysninger. CNN omtaler det som et «ultralongshot».

Artikkelen fortsetter under bildet:

Hishammudin Hussein

UTEN SPOR: Malaysias transportminister Hishammudin Hussein sa på mandagens pressekonferanse at letingen har gått over i en ny fase.

Foto: DAMIR SAGOLJ / Reuters

Dette mener eksperter kan ha skjedd

Det er også flere teorier man ikke avviser at det er hold i.

  • Flyet har landet på hemmelig sted

Wall Street Journal er blant avisene som har omtalt at amerikanske etterforskere undersøker om flyet kan ha landet på en avsidesliggende, skjult flystripe. En teori er at det er planlagt å brukes til terror senere.

Tidligere sikkerhetssjef John Lindsay i British Airways er av dem som fremmer teorien om at flyet kan stå kapret på et hemmelig sted.

– Dette virker å være en nøye planlagt kapring. Derfor ville det være bisart om man går tom for drivstoff eller krasjer det anonymt i et av verdenshavene eller på et ukjent sted uten å fremme noe poeng ved det, sier Lindsay til Sky News.

Han mener signaler sendt fra flyet indikere at det kan stå på bakken.

– Det er en mulighet eller kanskje en sannsynlighet for at flyet er på bakken og sender disse signalene, uttaler Lindsay.

Leder Roger Handeland i Norsk Flytekniker Organisasjon sa til NRK lørdag at mener flyet har landet på et ukjent sted. Han tror også myndighetene vet mer om hvor flyet befinner seg enn de går ut med.

– Det er både kinesiske, russiske og amerikanske interesser i dette området. Militæret har mye mer omfattende overvåkningsutstyr enn det sivile samfunnet. Jeg tror ett eller flere land sitter med denne informasjonen, sa Handeland til NRK lørdag.

Minst en pårørende skal ha klart å ringe opp mobilen til en av passasjerene, men uten at noen svarte.

Teknologi-ekspert Jeff Kagan sier til CNN at dette ikke kan brukes som bevis på noe, fordi man kan høre ringelyder i stedet for stillhet mens man venter på at nettverket prøver å finne mobiltelefonen i den andre enden,

  • Skal brukes i nytt terrorangrep

Flere har tatt til orde for at flyet kan stå klart for nye terrorangrep. Pilot Mark L. Berry skriver at han har over 25 års erfaring som flyver.

Han skriver på sin blogg at han har vært varsom med å delta i spekulasjoner – inntil i går, da han postet sin teori.

Han frykter flyet står skjult – klar til en ny terroraksjon. Kanskje lastet med biologiske, kjemiske eller atomvåpen. Han mener samfunnet må ta stilling til hva som skal til for eventuelt å skyte ned et fly med 239 passasjerer om bord.

«Jeg er redd det første terroristkontrollerte masseødeleggelsesvåpenet er i en Boeing 777 på en øde flyplass,» skriver Berry.

  • Styrtet i havet

Reuters viser til en kilde som er kjent med amerikanske vurderinger av elektroniske signaler som sendes til stasjonære satellitter drevet av britiske Inmarsat.

Vedkommende mener at flyet mest sannsynlig har snudd sørover over det indiske hav, hvor det formodentlig har gått tom for drivstoff og styrtet i havet.

Kilden sier det er usannsynlig at flyet kan ha fløyet i den nordgående korridoren fordi dette området er mer overvåket.

  • Krasjet på land

En malaysisk avis hevder at Malaysia Airlines-flyet fløy så lavt som 1500 meter over bakken for å unngå å bli oppdaget.

Militære piloter er trenet til å utnytte dette når de har behov for å ikke bli oppdaget, men disse flyene har også teknologi for å unngå å krasje i for eksempel fjell. Det har ikke en Boeing 777.

  • Flykapteinen står bak kapring

Det har kommet frem flere opplysninger som øker mistanken mot flykapteinen Zaharie Ahmad Shah (53).

Da noen, trolig styrmannen på Malaysia Airlines MH370, sa «god natt» til flygelederne var deler av kommunikasjonssystemet allerede skrudd av.

Dette øker mistanken mot piloten, mente The Telegraphs Sør-Asia-redaktør Dean Nelson som var på søndagens pressekonferanse.

Kapteinen skal være en politisk opposisjonell, og er blant annet avbildet med en T-skjorte med det kritiske slagordet «Democracy is dead».

Engelske Sunday Mirror skriver at han støttet opposisjonslederen som ble fengslet for blant annet homofili bare timer før Malaysia Airlines MH370 lettet.

Pilotens kone og tre barn skal ha flyttet ut dagen før flyet forsvant.

Opplysninger om pilotenes privatliv er ikke bekreftet av malaysiske myndigheter.

Hjemmet ble i helgen undersøkt av politiet, og pilotens private flysimulator er beslaglagt.

Det som taler imot en politisk motivert aksjon, er at det ikke er fremmet noe budskap, og at ingen har påtatt seg ansvaret.

  • Passasjer tok over flyet

Malaysiske myndigheter har opplyst at flyet endret kurs og at kommunikasjonsutstyr ble slått av med vilje. Om ikke en av pilotene gjorde det, må en eller flere passasjerer ha stått bak.

Ifølge malaysisk media undersøker politiet en 35 år gammel kinesisk flypassasjerer. Mannen tilhører uigur-minoriteten i Kina, og skal i 2006 ha fått opplæring i flysimulator i Sverige, skriver The Sydney Morning Herald, som siterer malaysiske Harian Metro.

En 29 år gammel malaysisk flyingeniør skal ha vært om bord, og Sky News skriver at vedkommende skal ha teknisk kunnskap til å utføre spesielle operasjoner med flyet.

En talsmann for politiet sier ifølge Sky News at de har fokus på personer med spesialkunnskap om bord i flyet.

To av passasjerene skal ha kommet om bord med stjålne pass, men undersøkelser av de to som ble identifisert knytter dem ikke til noen form for terrorvirksomhet.

  • Selvmordsaksjon

En av teoriene er at en av pilotene eller en passasjer har styrtet flyet med vilje, men politiet har ikke funnet noe selvmordsbrev.

  • Teknisk svikt eller eksplosjon

Dette er mulig, men regnes nå som mindre sannsynlig fordi Malaysias statsminister sier noen med vilje forandret flyets kurs.

Fraværet av vrakrester eller andre funn kunne indikere at flyet nødlandet på vann, og deretter sank. Men det som svekker denne teorien er at det ikke ble sendt ut nødsignal.

Det er også en mulighet at halen eller en vinge har løsnet. Boeing reparerte en del av vingen etter en bakke-kollisjon i 2012.

  • Strømbrudd

Luftfartskonsulent Kit Darby sier ifølge CNN at det kan ha vært et strømbrudd, og at piloten har forsøkt å vende flyet tilbake til kjent område.

  • Brann

Hvis det ble fraktet litiumbatterier, kan de ha forårsaket en eksplosjonsartet brann, men det kan ikke forklare hvorfor flyet skiftet retning mot vest og at det skal ha fløyet så mange timer etter kursendringen.

  • Dør eller vindu åpnet

En annen mulighet er at en feil oppsto med et vindu eller en dør, slik at det ble åpnet. Dette ville ført til at temperaturen i flyet ville sunket dramatisk, og at mannskapet bare ville hatt sekunder på seg til å ta på oksygenmasker før de ville være satt ut av spill.

Slår tilbake mot rykter

– Vi holder ikke tilbake noen informasjon som kan hjelpe, men vi har et ansvar for å ikke gå ut med ubekreftet informasjon, både av hensyn til pårørende og redningsarbeidere. Det ville vært uansvarlig å sette inn store ressurser på grunnlag av usikre og ubekreftede opplysninger, sier Malaysias transportminister på en pressekonferanse mandag.

Derfor lever konspirasjonsteoriene

Emberland 1

HISTORIKER: Terje Emberland forklarer hvorfor konspirasjonsteorier dukker opp.

Foto: Svend Even Hærra / NRK

– I forbindelse med alle store, traumatiske begivenheter vokser det raskt frem konspirasjonsteorier. Det er vanskelig for folk å forestille seg at hendelser med store konsekvenser ikke har store årsaker, slik som Palme-drapet og Kennedy-drapet. Det er fordi vi tenker det er en symmetri mellom årsak og virkning, forklarer historiker Terje Emberland.

– Kan ikke konspirasjonsteoretikerne også ha rett en gang?

– Den typen konspirasjonsteorier jeg snakker om er så å si altomfattende og altforklarende og kan derfor verken bevises eller motbevises. Hvis det ikke foreligger bevis for teorien, blir det bare brukt som bevis på hvor mektige konspiratørene er som kan skjule alle spor. Men selvsagt konspireres det i virkelighetens verden. Blant annet av etterretningstjenestene. Men jo flere som er involvert, jo lettere blir det avslørt.

– Så en teori om at flere lands myndigheter vet hvor flyet står, det tror du ikke på?

– Det blir veldig fantasifullt og tenderer mot en uverifiserbar konspirasjonsteori. Det sentrale her er at man må etterspørre håndfaste bevis, sier Emberland.

Falskt flagg-teorien

Medieviter og forfatter John Færseth mener hendelsen er som skapt for konspirasjonsteorier. Det kan «nesten minne om tv-serien Lost», mener han.

– Mye av konspirasjonsteoriene kommer fra en myndighetskritisk bevegelse i USA. Det er også en oppfatning i disse miljøene at man ikke kan stole på media. Siden denne saken får så mye oppmerksomhet i media, må det ligge noe bak, er argumentet, forklarer Færseth.

I 2013 ga han ut boken KonspiraNorge.

– Konspirasjonsteoretikere i Norge argumenter blant annet med at dette er iscenesatt for å legge skylden på Iran eller Russland, og legitimere et angrep der. Denne teorien føyer seg inn i en rekke som går under betegnelsen falskt flagg. Nemlig at aksjonen er utført av militæret eller sikkerhetsstyrker og at man senere legger skylden på terrorister, sier Færseth.

Mulige landingsplasser

Datajournalistene i WNYC i New York har brukt en dugnadslaget database over flyplasser laget av flysimulatorentusiaster til sjekk av forhold rundt flyet til Malaysia Airlines.

Sjekken viser at med angitt rekkevidde/reisetid og krav til rullebane for Boeing 777 kan flyet teoretisk sett ha landet på 634 forskjellige steder i 26 land:

Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «MH370 - rullebaner (embed WNYC)» i nytt vindu

SISTE NYTT

Siste nytt