Søndag er den 20. juli, og fra midnatt natt til søndag til midnatt natt til mandag får bare biler med nummerskilt som ender på like tall (0, 2, 4, 6 og 8) lov til å bevege seg i Beijings gater.
Mandag blir det så biler med nummerskilt som slutter på ulike tall (1, 3, 5, 7 og 9) som får bevege seg i OL-byen.
Forutsatt at regelen respekteres av alle, og det er ikke nødvendigvis sikkert, er det antatt at det blir 1 million færre biler i den kinesiske hovedstaden Beijings gater.
Det er ikke alle byens 3,3 millioner kjøretøyer som er omfattet av reguleringen. Bestemmelsen gjelder privatbiler og skal gjelde til 20. september. Busser, drosjer og laste- og varebiler er unntatt.
Nye T-banelinjer
Det er først og fremst Beijings T-baner som er ment å skulle ta unna det store ekstra antallet kollektivpassasjerer. Søndag åpner tre nye T-banelinjer, hvorav en er en direktelinje mellom flyplassen og byens sentrum.
Ifølge den engelskspråklige, regjeringskontrollerte avisa China Daily venter Beijings myndigheter 21 millioner reisende hver dag under OL. Av disse tror man at 5,85 millioner, mer enn hver fjerde reise, vil foregå med T-bane.
Den spesielle T-banen til OL-arenaene vil under lekene bare være åpen for tilskuere som kan vise fram billetter, eller akkreditert personell. Det blir organisert egne felt på T-banestasjonene for å få tilskuere og akkreditert personell raskt fram.
Det samme skjer i biltrafikken, der et spesialfelt for OL-deltakere og viktig personell er lagd i sentrale gater og veier. OL-feltet, som også tas i bruk søndag, vil bli passet på. Den som blir tatt i å kjøre i OL-feltet vil få bøter på 150 kroner, mens de som presser seg inn og ignorerer advarsler fra trafikkpolitiet vil bli innbrakt til politiet og få en bot på 1.800 yuan, tilsvarende 1.350 kroner.
Beijing har laget i alt 285 kilometer OL-felt på gater og veier.
Rogge roser
President Jacques Rogge i Den internasjonale olympiske komité (IOK) kan i et intervju med nyhetsbyrået AFP nesten ikke få rost Beijings olympiske komité nok for dens miljøtiltak.
– Vi ba Kinas myndigheter om garantier mot forurensing, og de vedtok nye lover om miljøtiltak, sier han.
– Dette er virkelig langsiktige tiltak. Kineserne iverksetter varige ting, planter for eksempel 1 million trær mellom Beijing og Gobi-ørkenen, sier han.
– De gjør kullkraftdrevne fabrikker om til fabrikker drevet av gass. De mest forurensende blir stengt.
– De gjør gigantiske ting som gjelder vannbehandling, forbyr biler som ikke tar hensyn til miljøet. Dette er tiltak som kommer til å forbli i kraft også etter OL, sier han videre.