Hopp til innhold

Håper svensk Norwegian-rettssak gir svar til norske «Kjos-faste»

Norwegian må mandag svare for forsinkede langdistansepassasjerer i svensk rett. Utfallet kan ha betydning for hvor langt norske passasjerer kan nå med sine klager, mener Forbrukerrådet.

Norwegians Dreamliner-fly

Alle de tolv konfliktene som nå har nådd rettsvesenet i Sverige gjelder forsinkelser på flyselskapets langdistanseruter.

Foto: Nilsson, Johan / NTB scanpix

Mandag morgen startet rettssaken i Attunda tingrett i Sollentuna utenfor Stockholm.

Massive forsinkelser og kanselleringer med Norwegians langdistanseruter til USA og Asia, har ført til mange misfornøyde kunder.

Den svenske advokaten Stephan Eriksson representerer tolv av passasjerene som har fremmet tolv erstatningssaker mot Norwegian. Eriksson mener at hans klienter har krav på økonomisk kompensasjon fra flyselskapet på grunn av forsinkelsene.

Norwegian på sin side, mener at de tekniske problemene med Dreamliner-flyene må sees på som ekstraordinære omstendigheter, og at selskapet derfor slipper å betale kompensasjon til de reisende.

Det svenske forbrukerombudet håper at en kjennelse skal kunne gi svar på hvilke tilfeller flypassasjerer har rett til erstatning.

Norwegian-forsinkelsene på langdistanserutene har vært til stor irritasjon også for mange norske passasjerer, som mener flyselskapet ikke tar tilstrekkelig ansvar for problemene. Konklusjonen i svensk rett vil derfor ha stor betydning også for norske passasjerer, mener Forbrukerrådet.

Relevant for norske passasjerer

Ingeborg Flønes, Forbrukerrådet

Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet mener utfallet av den svenske rettsaken vil skape en presedens for norske flypassasjerer.

Foto: Forbrukerrådet

Ifølge Forbrukerådet er flyrettighetene det samme i alle EØS-landene. Dermed blir utfallet av den svenske rettssaken relevant rettspraksis også for norske passasjerer.

– Dette er en sak som har frustrert mange forbrukere, så det er absolutt interessant for Forbrukerrådet å vite hva svensk rett vil komme frem til i Dreamliner-saken, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet til NRK.

For tiden følger Forbrukerrådet også ankeprosessen til en dom fra England, som går lengre enn vanlig i å gi flypassasjerene kompensasjon ved teknisk svikt.

Men i Norge hører slike klagesaker til sjeldenhetene i rettsvesenet.

– Det kommer nok av at vi har et lavterskeltilbud med Transportklagenemnda, sier Flønes.

Resultatet etter flere runder med kraftige forsinkelser, rasende passasjerer og negative medieoppslag, ble i vår en lite flatterende førsteplass på klagetoppen til Flyklagenemnda. Like fullt fikk bare tre av 45 klagere medhold da selskapet var under lupen hos nemnda før sommeren. Konklusjonen var at Norwegian ikke kunne lastes for problemene med de nye prestisjeflyene.

16 timers forsinkelse

Første kvinne ut i tingretten mandag er Charlotta Holmquist, som opplevde 16 timers forsinkelse da hun og hennes familie skulle reise med Dreamliner til Bangkok i februar.

Familien på fem skal først å ha blitt befordret med en gammel Airbus-maskin da Norwegians Dreamliner måtte bli stående på bakken, for deretter å måtte tilbringe en natt på flyplassen i Bangkok på grunn av forsinkelsen.

– Vi har ikke fått en krone i erstatning fra Norwegian, ikke engang en unnskyldning, sier Charlotta Holmquist, som representeres av Eriksson.

Saken mellom Norwegian og svenske passasjerer har i dag vært oppe til «muntlig forberedelse,» som ble konkludert med at det ikke er grunnlag for forlik, skriver VG Nett.

SISTE NYTT

Siste nytt